خلاصة:
در پژوهش حاضر تاثیر مسئولیت اجتماعی بر شهرت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور نمونه ای مرکب از 90 شرکت پذیرفته در بورس که صورتهای مالی و گزارش فعالیت هیات مدیره مربوط به پایان سال های 1385 تا 1394 را منتشر کرده بودند، به روش حذف سیستماتیک انتخاب داده های مورد نیاز متغییر های پژوهش از آنها گرد آوری گردید. به منظور سنجش مسئولیت اجتماعی شرکت ها از مدل تحلیل پوششی داده ها(DEA) استفاده شد و برای سنجش شهرت شرکت از متغیر اسمی صفر و یک )شرکت های شهرت بالا 1 و سایر شرکت ها 0)، استفاده شد. فرضیه پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره مورد واکاوی قرار گرفته است. نتایج آزمون فرضیه
پژوهش نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی بر شهرت شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارد. به عبارت دیگر، با افزایش افشای اطلاعات مربوط به مسئولیت اجتماعی، میزان شهرت شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران افزایش مییابد. که این یافته ها در انطباق با نتایج تحقیقات پیشین آکساک و همکاران ( 2015 )و سرواس و تامایو( 2013 ) میباشد.
ملخص الجهاز:
در نهایت بدین منظور جهت سنجش مسئولیت اجتماعی در شرکت ها با توجه به مولفه های یاد شده، از تحلیل پوششی دادهها (DEA) به شرح زیر استفاده شد: (به تصویر صفحه رجوع شود ) نمودار شماره (1): نحوه سنجش ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها با کمک مدل تحلیل پوششی داده ها شهرت شرکت: در این پژوهش، شهرت شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان متغير وابسته در نظر گرفته شده اند.
جدول شماره (2) زیر شاخصهاي مرکزي و پراکندگي متغیرهای پژوهش را نشان می دهد: (به تصویر صفحه رجوع شود )جدول شماره(2) :آمار توصیفی متغیرهای پژوهش متغیر شاخص نماد میانگین میانه بیشینه کمینه انحراف معیار شاخص توصیفی متغیرهای اصلی پژوهش شهرت شرکت REP 1111/0 0000/0 1 0 3144/0 مسئولیت اجتماعی CSR 5691/0 5259/0 00/1 1146/0 2324/0 اهرم مالی LEV 5826/0 5982/0 9967/0 0964/0 1648/0 اندازه شرکت SIZE 684/13 616/13 739/18 785/10 3498/1 عملکرد شرکت ROA 12214/0 114686/0 904795/0 000875/0 085113/0 ارزش بازار به دفتری M/B 22043/2 813673/1 30337/11 240901/0 521523/1 جریان نقدی عملیاتی CFO 14034/0 119936/0 806812/0 28272/0- 137129/0 شاخص های توصیفی متغیر مستقل پژوهش CSR تعداد کارکنان شرکت I1 878/826 409 22386 45 128/2245 درصد سهام شناور آزاد I2 6690/21 20 65 00/0 0800/13 اقلام تعهدی اختیاری I3 092000/ 065000/0 969000/0 00/0 094000/0 رتبه افشا و شفافیت I4 442/69 72 101 00/0 48600/22 بیمه پرداختی I5 19850 7663 1677856 67 62/84556 مالیات عملکرد پرداختی I6 /47254 16835 2157008 00/0 1/126861 گردش فروش Q1 658000/ 524000/0 438000/4 011000/0 442000/0 رشد فروش Q2 933000/ 874000/0 10 02/0 440000/0 بازدهی سهام Q3 979/108 4810/83 5060/808 04/0 5240/80 نام آزمون آماره آزمون احتمال آماره آزمون نتیجه آزمون جارک برا 5067/0 776182/0 توزیع پسماند نرمال است قبل از انجام آزمون نیکویی برازش، برقراری پیش شرطهای کاربرد مدل رگرسیونی بررسی شد.
نتایج پژوهش آشکار ساخت که افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی در بورس اوراق بهادار تهران بر شهرت شرکت ها تاثیر معنادار مثبت دارد و حائز اهمیت بوده و نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری داشته باشد.