خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک بود. روش پژوهش: این مطالعه پیمایشی با هدف توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 890 نفر از کودکان 17-10 ساله استان های آذربایجان شرقی،گلستان و گیلان بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از فرم خود گزارشی نوجوان، پرسشنامه غربالگری اضطراب وابسته به اختلالات هیجانی کودک ، مقیاس اضطراب آشکار کودک و پرسشنامه افسردگی کودک مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت.داده ها با استفاده از آمار توصیفی،آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون،آلفای کرونباخ و تحلیل عامل،مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج: محاسبه ضریب همسانی درونی و پایایی به روش آزمون-آزمون مجدد نشان داد که نمره کلی و 5 خرده مقیاس پرسشنامه سرندی اختلالات عاطفی مرتبط با اضطراب کودکان از پایایی مطلوبی برخور دار هستند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی،یک ساختار 6 عاملی را نشان داد. تحلیل عاملی تاییدی مدل 6 عاملی بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی،نشان داد که تمامی شاخص-های در نظر گرفته شده برای مدل 6 عاملی ازمقدار قابل قبولی برخوردار است.همچنین تحلیل عامل تاییدی بر روی 5 عامل پرسش نامه اصلی شامل اختلال پانیک،اضطراب فراگیر،اضطراب اجتماعی،اضطراب جدایی و مدرسه هراسی ، نشان می دهد که مدل 5 عاملی اصلی نیز مانند مدل 6 عاملی حاصل از تحلیل عامل اکتشافی در جمعیت کودکان ایرانی از برازش قابل قبول و مناسب برخوردار است. همچنین نتایج حاکی از این است که بین نمره کل و زیر مقیاس های پرسشنامه غربالگری اضطراب وابسته به اختلالات هیجانی کودک با نمره کل اضطراب آشکار کودکان،مقیاس افسردگی کودک ونمره کل و خرده مقیاس بعد درونی سازی مقیاس خودگزارش دهی نوجوانان (YSR) همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (01/0>p)که نشان از اعتبار همگرای پرسش نامه دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که این پرسشنامه از ویژگی های روان سنجی مناسب در کودکان ایرانی برخوردار است و می توان آن را به عنوان یک ابزار تشخیصی مناسب برای استفاده در محیط های آموزشی،بالینی و پژوهش به کار برد.
ملخص الجهاز:
همچنین نتایج حاکی از این است که بین نمره کل و زیر مقیاس های پرسشنامه غربالگری اضطراب وابسته به اختلالات هیجانی کودک با نمره کل اضطراب آشکار کودکان ، مقیاس افسردگی کودک و نمره کل و خرده مقیاس بعد درونیسازی مقیاس خودگزارش دهی نوجوانان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (٠٠١<p) که نشان از اعتبار همگرای پرسشنامه دارد.
برای مثال موریس و همکاران (٢٠٠٢) پرسشنامۀ غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک را بر روی یک نمونه از کودکان آفریقای جنوبی انجام داده و نشان دادند که این پرسشنامه به جای پنج عامل بدست آمده از هنجار غربی، دارای چهار عامل میباشد.
با توجه به اینکه ساختار عاملی و هنجار این پرسشنامه در هر گروه قومی و نژادی معتبر نیست و هر فرهنگی هنجار مخصوص به خود را میطلبد هدف تحقیق حاضر، بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامۀ ٤١ سؤالی غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک در یک نمونۀ جمعیتی کودکان ١٧-١٠ ساله ایرانی است .
تحلیل پایایی به روش همسانی درونی در مطالعه حاضر ثبات مطلوبی برای نمره کل و زیرمقیاس های پرسشنامۀ غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک نشان داد.
‘Psychometric Properties of the Screen for Child Anxiety- Related Emotional Disorders (SCARED): a Replication Study’.
‘The Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED): Scale Construction and Psychometric Characteristics’.
‘Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED): Psychometric Properties in an African American Parochial High School Sample’.
‘Psychometric Properties of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) in the Generalized Adolescent Population’.
‘ Reliability and Validity of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders [SCARED] in Chinese Children’.