خلاصة:
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش براساس تربیتبدنی رشدی بر سطوح اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی دانشآموزان بود. تعداد 40 دانشآموز پسر (هفت تا 10 سال) مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی، درقالب یک مطالعة نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون، از مدارس ابتدایی شهر گرگان در سال تحصیلی 95-1394 انتخاب شدند، بهصورت تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) جای گرفتند و در یک دورة سه ماهة آموزش براساس تربیت بدنی رشدی (دو جلسة یکساعتی در هفته) شرکت کردند. مداخله شامل آموزش و تمرین مهارتهای حرکتی بنیادی و مؤلفههای آمادگی جسمانی مطابق با استانداردهای تربیتبدنی رشدی برای رده سنی مربوط بود که درقالب بازی برای تأمین نیازهای جسمانی، شناختی و حرکتی گنجانده شد. سطوح اختلال با استفاده از فرم کوتاه مقیاس درجهبندی والدین کانرز و مصاحبههای تشخیصی اندازهگیری شدند و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که پس از کنترل سطوح پیشآزمون، مشکلات سلوک، مشکلات اجتماعی، اضطراب- خجالتی، روانتنی و نمرة کلی اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی گروه تجربی، در پسآزمون بهطور معناداری پایینتر از گروه کنترل قرار دارند. براساس یافتههای پژوهش حاضر، یک دورة سه ماهة آموزش براساس تربیتبدنی رشدی در کاهش نشانگان اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی در دانشآموزان پسر اثربخش است و میتواند بهعنوان یک مداخلة مناسب بهکار گرفته شود.
ملخص الجهاز:
تعداد 40 دانشآموز پسر (هفت تا 10 سال) مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی، درقالب یک مطالعة نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون، از مدارس ابتدایی شهر گرگان در سال تحصیلی 95-1394 انتخاب شدند، بهصورت تصادفی در دو گروه (تجربی و کنترل) جای گرفتند و در یک دورة سه ماهة آموزش براساس تربیت بدنی رشدی (دو جلسة یکساعتی در هفته) شرکت کردند.
درواقع، فعالیت بدنی بر کارکرد و ساختار مغز در کودکان و نوجوانان بیشفعال اثر مثبت دارد و برپایة آن، رشد و توسعة عصبی را تسریع میکند، کنترل شناختی و مهاری را ارتقا میدهد و از این طریق ممکن است نشانگان کمبود توجه/ بیشفعالی را بهبود دهد (29).
Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder.
ADHD: clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents; 2011.
A randomized trial examining the effects of aerobic physical activity on attention deficit/hyperactivity disorder symptoms in young children.
The effect of an activity program designed with intense physical exercise on the behavior of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) children [dissertation].
The effect of a selected physical activity program on the development of motor skills in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and autistic children (HFA).
Comparing the effects of an aerobic exercise program and group-based play therapy on the balance of children with attention deficit hyperactive disorder (ADHD).