خلاصة:
قیود فردی از عواملی هستند که میتوانند بر رشد حرکتی تأثیر بگذارند؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بهرة هوشی و هوش هیجانی با تبحر حرکتی در پسران 14-10 سال است.همة پسران 14-10 سال شهر تهران جامعة پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونة آماری، 120 کودک برای بهرة هوشی و 90 کودک برای هوش هیجانی بودند که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند و تبحر حرکتی آنها با آزمون برونینکس- اوزرتسکی- دو بررسی شد.نتایج نشان داد که ارتباط تبحر حرکتی با هوش هیجانی بسیار بالا است. همچنین، بین شرایط هوش هیجانی،بالا و پایین، بالا و متوسط و پایین و متوسط، در تبحر حرکتی تفاوت معنادار وجود دارد. علاوهبراین، ارتباط تبحر حرکتی با بهرة هوشی بسیار پایین است و بین گروههای بهرة هوشی تفاوت معناداری وجود ندارد.با توجه به نتایج این پژوهش، بهرة هوشی تأثیری درتبحر حرکتی ندارد؛ اما مطالعات محدود در این زمینه انجام پژوهشهای بیشتری را میطلبند. کودکان با هوش هیجانی بالاتر تبحر حرکتی بالاتری دارند که این شاید بهدلیل ادراک هیجانی، تسهیل هیجانی، شناخت هیجانی و مدیریت یا مهار هیجانی بالا در این کودکان باشد.
ملخص الجهاز:
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تاریخ دریافت: 20/03/1396 تاریخ پذیرش: 27/09/1396 چکیده قیود فردی از عواملی هستند که میتوانند بر رشد حرکتی تأثیر بگذارند؛ بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بهرة هوشی و هوش هیجانی با تبحر حرکتی در پسران 14-10 سال است.
یافتن راهکارها و عوامل تأثیرگذاری که از طریق آنها میتوان فعالیت بدنی و تبحر حرکتی را در کودکان و نوجوانان Niwel Rudimentary Specialized Constraints Fundamental Motor Skills The Synergy Adequacy of Movement and Physical Activity Stodden افزایش داد، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا، فعالیت بدنی با تبحر حرکتی و سلامت افراد ارتباط نزدیکی دارد (2).
000) جدول 5- نتایج آزمون آنوای یکراهه برای تبحر حرکتی و بهرة هوشی به تصویر صفحه مراجعه شود همچنین، برای بررسی اینکه آیا بین گروههای دارای هوش هیجانی متفاوت، تبحر حرکتی نیز متفاوت است یا خیر، از آزمون آنوای یکراهه استفاده شد و نتایج نشان داد که بین گروهها (همانطورکه در جدول شمارة شش مشخص است) تفاوت معناداری وجود دارد .
استناد به مقاله The Relationship between IQ and Emotional Intelligence with Motor Proficiency in Boys’ 10-14-Year-Old in Tehran B.
The aim of this study is survey the relationship between IQ and emotional intelligence with motor proficiency in boys’ 10-14-year-old son in Tehran.
the research population is whole the boys 10-14 year-old in Tehran and study sample includes 120 children for IQ and 90 children for emotional intelligence that were selected by using of cluster purposeful and their motor proficiency was determined by using BOT-two test.