خلاصة:
زمینه: اکثر مدارس در فعالیت های جذب منابع مالی شرکت می کنند. این فعالیت ها امری رایج در مدرسه و به عنوان بخشی از کار مدیران تلقی می گردد. افزایش فشارها برای ارائه خدمات با کیفیت و کاهش منابع مالی مسئله ای است که مدارس با آن مواجه هستند و ضرورت استفاده از فعالیت های جذب منابع مالی را آشکار می سازد. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف، موانع موجود و راه های بالقوه جذب منابع مالی از دیدگاه مدیران و معاونان مدارس انجام شد. روش: این پژوهش به روش کیفی انجام شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 9 نفر از مدیران و معاونان با سابقه مدارس استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و فرایند کدگذاری استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ارائه خدمات آموزشی مهم ترین هدف مدیران از جذب منابع مالی بوده و پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده و مهارت های ارتباطی مدیر به عنوان اصلی ترین موانع این فعالیت ها هستند. همچنین اجاره فضای مدرسه مهم ترین راه بالقوه مدارس در جذب منابع مالی شناسایی شده است.نتیجه گیری: برآیند نتایج نشان می دهد، هدف مدیران از جذب منابع مالی بهبود کیفیت مدرسه است. همچنین بیان شفاف برنامه های جذب منابع مالی همراه با عملکرد بدون ابهام مدرسه از عوامل کلیدی موفقیت این برنامه ها است. مدیران مدارس با استفاده از خلاقیت و نوآوری خود و با توجه به شرایط ویژه مدرسه می توانند به طرح ریزی و استفاده از روش های جذب منابع مالی بپردازند.
ملخص الجهاز:
یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ارائه خدمات آموزشی مهمترین هدف مدیران از جذب منابع مالی بوده و پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده و مهارتهای ارتباطی مدیر به عنوان اصلیترین موانع این فعالیت ها هستند.
هر چند که پرداخت بودجه دولتی به مدارس همچنان به عنوان امری ضروری باید صورت گیرد، اما تغییرات رخ داده باعث ایجاد شرایطی برای تلاش مدارس به استفاده از راههایی جهت جذب منابع مالی شده است و دیگر دولت به تنهایی ارائه دهنده مستقیم آموزش محسوب نمیشود (جرارد، ساوج و اوکانور 1 ، 2017؛ دیوز 2 e"/>e"/> Gerrard, Savage & O’Connor Davies & Hentschke همه سازمانها برای بقا و پیشرفت نیازمند اندیشههای نو و راهکارهای تازه هستند.
این فعالیتها همانند تمام فعالیتهایی که از آموزش حمایت میکنند باید Body Posey-Maddox Winton & Milani Winton Pashiardis & Savvides Thayer & Shortt Dinham Mestry Ball ارزشها و انتظارات از مدرسه باشد (راهنمای جذب منابع مالی 1 ، 2011).
فعالیتهای جذب منابع مالی در حوزه آموزش مانند سایر حوزهها در حال رشد و حرکت به سمت حرفهای شدن هستند 6 rop 7 xt=" Levy"/>xt=" Levy"/>، 2004) با اینکه که Fundraising guideline Krueger Kubik Turner, Mullen & Safaii-Waite Guo & Johnson Caboni & Proper Levy ترجیح میدهند این فعالیتها را انجام ندهند اما همچنان جذب منابع مالی را موجب دستیابی مدرسه به بازده بالاتری میدانند و منابع مالی را در جهت حمایت از فعالیتهای مرتبط با آموزش و تحصیل دانشآموزان استفاده میکنند.