خلاصة:
زمینه: یکی ازمینه: یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که، مصرف فردی رسانهها بخش بزرگ و فزایندهای از زندگی روزمره مردم را پوشش میدهد و تفاوتهای این زمینه نیز به نحو نظاممندی با ویژگیهای فردی، موقعیتی و ساختاری برگرفته از نوع جامعه یا موقعیت اجتماعی برحسب سن، جنس و طبقه تا نگرشها و عقاید و ارزشهای فردی مرتبط هستند.هدف: محقق در این پژوهش سعی کرده است تا بر مبنای ادبیات نظری و پژوهشهای صورت گرفته به شناسایی مولفههای موثر بر مصرف رسانهای جوانان جهت تدوین مدل ترجیحات مصرف در سپهر رسانهای ایران نائل شود.روش:جامعه آماری این پژوهش را کلیه جوانان کلانشهر تهران تشکیل داد که در نهایت 485 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت پیمایش پرسشنامه محور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان از وجود یک رابطه معنی دار میان متغیرهای جمعیت شناختی و اعتماد به رسانههای مختلف با رضایتمندی و مصرف رسانههای مختلف دارد.
ملخص الجهاز:
بررسی مؤلفههای مؤثر بر مصرف رسانهای جوانان تهرانی با هدف طراحی مدل خلاقانۀ الگوی مصرف رسانههای نوظهور مصطفی باستان 1 علی دلاور 2 * علی اکبر فرهنگی 3 چکیده زمینه، یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که مصرف فردي رسانهها بخش بزرگ و فزايندهاي از زندگي روزمره مردم را پوشش ميدهد و تفاوتهاي اين زمينه نيز به نحو نظاممندي با ويژگيهاي فردي، موقعيتي و ساختاري برگرفته از نوع جامعه يا موقعيت اجتماعي برحسب سن، جنس و طبقه تا نگرشها و عقايد و ارزشهاي فردي مرتبط هستند.
یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهش در حوزه مصرف رسانهای این است که، مصرف فردي رسانهها بخش بزرگ و فزايندهاي از زندگي روزمره مردم را پوشش ميدهد و تفاوتهاي اين زمينه نيز به نحو نظاممندي با ويژگيهاي فردي، موقعيتي و ساختاري برگرفته از نوع جامعه يا موقعيت اجتماعي برحسب سن، جنس و طبقه تا نگرشها و عقايد و ارزشهاي فردي مرتبط هستند.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین مصرف رسانهای(چاپی و دیجیتال) و سرمایه فرهنگی رابطه مثبت وجود دارد اما رابطه رسانههای چاپی با سرمایه فرهنگی منفی است.
آزمون تفاوت ميانگين نمره اعتماده به رسانه ها و متغیر جنسیت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول و نمودار بالا مشخص است بین جنسیت و اعتماد به رسانههای مختلف(بجز تلویزیون) ارتباط معناداری وجود دارد.
آزمون تفاوت ميانگين نمره رضایت از رسانه ها و متغیر سن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول و نمودار بالا مشخص است بین سن و رضایت از رسانههای مختلف(بجز تلویزیون) ارتباط معناداری وجود دارد.