خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت کیفیت در فدراسیون های پایه و پرمدال بر مبنای رویکرد تلفیقی EFQM-AHP صورت پذیرفته است. روش انجام تحقیق به صورت توصیفی- پیمایشی بود و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی (AHP) معیارهای مدل تعالی سازمانی توسط مدیران عالی فدراسیون های مذکور وزندهی شدند و سپس پرسشنامه استاندارد 50 سوالی تعالی سازمانی (EFQM) که توسط موسسه مذکور طراحی شده است، جهت بررسی وضعیت مدیریت کیفیت و تعالی در این فدراسیون ها بین نمونه آماری تحقیق (150 نفر) توزیع شد. نتایج اولویت بندی و تحلیل سلسله مراتبی معیارهای تعالی سازمانی نشان داد که به ترتیب معیارهای نتایج کلیدی عملکرد، استراتژی، رهبری، نتایج مشتری، نتایج کارکنان، شراکت ها و منابع، نتایج جامعه، فرایندها، محصولات و خدمات و کارکنان بیشترین وزن را داشتند و نتایج خودارزیابی نیز بیانگر این است که فدراسیون های شنا، دوچرخه سواری، تیراندازی، ژینماستیک، قایقرانی، دوومیدانی و بوکس به ترتیب بیشترین تا کمترین اولویت را در مولفه های تعالی سازمانی دارا هستند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که پیاده سازی رویکردهای مدیریت کیفیت با توجه به نکات راهنمای ذکر شده در مدل تعالی سازمانی یا سایر مدل های مشابه در فدراسیون های مذکور الزامی است و تعیین کننده موفقیت سازمان در عرصه های بین المللی می باشد
ملخص الجهاز:
نتايج اولويت بندي و تحليل سلسله مراتبي معيارهاي تعالي سازماني نشان داد که به ترتيب معيارهاي نتايج کليدي عملکرد، استراتژي، رهبري، نتايج مشتري، نتايج کارکنان ، شراکت ها و منابع ، نتايج جامعه ، فرايندها، محصولات و خدمات و کارکنان بيشترين وزن را داشتند و نتايج خودارزيابي نيز بيانگر اين است که فدراسيون هاي شنا، دوچرخه سواري، تيراندازي، ژينماستيک ، قايقراني، دووميداني و بوکس به ترتيب بيش ترين تا کم ترين اولويت را در مؤلفه هاي تعالي سازماني دارا هستند.
در الگوي تعالي سازماني ويرايش ٩٣، مفاهيم بنيادين به اين شرح هستند: ١- ارزش افزايي براي مشتريان ٢-پايدارسازي نتايج برجسته ٣- توسعه قابليت هاي سازماني ٤- تحقق آينده اي پايدار ٥-رهبري با دورانديشي، الهام بخشي و درستي ٦- مديريت با چابکي ٧- موفقيت از طريق استعداد کارکنان ٨- هدايت ، خلاقيت و نوآوري (١٥)، براساس اين مفاهيم ؛ معيارهاي ارزيابي تعالي سازماني به صورت زير تعريف ميشوند: )به تصویرصفحه رجوع شود) شکل ١: معيارهاي ارزيابي تعالي سازماني (١٥) اکبريان و نجفي (١٣٨٨) با بررسي ارتباط معيارهاي EFQM با اهداف استراتژيک سازمان به اين نتيجه رسيدند که سه معيار رهبري، خط مشي و استراتژي و نتايج کليدي عملکرد نسبت به شش معيار ديگر از اهميت استراتزيک بيشتري برخوردارند.
با توجه به ارزش و منافع فراوان مديريت کيفيت ، هدف از اين مطالعه انجام يک تلاش اوليه براي ارزيابي فعاليت هاي مديريتي- سازماني فدراسيون هاي پايه و پرمدال کشور و بررسي ميزان آمادگي آنها براي کاربرد فرآيندهاي تعالي مديريت ، طبق مدل تعالي EFQM در سازمان هاي خود بوده است .