خلاصة:
از آنجا که اراده خداوندی به هدایت بشر تعلق گرفته است، باید از هر ابزاری برای تحقق این امر الهی استفاده کرد. یکی از این ابزارها، تظاهر به عبادت هایی است که در شرع مقدس اسلام به صورت ظاهری برگزار می شود، که نماز جماعت یکی ازاین شعائر است. در این مقاله بعد از مقدمه ای کوتاه، واژه نماز تعریف خواهد شد. آنگاه به سفارش نماز خواندن در ادیان مخلتف که برگرفته از آیات قرآن است، اشاره خواهد گردید و بعد از معرفی اولین نماز جماعت، این فریضه در قرآن و احادیث و روایات بررسی خواهد شد. در بخش اصلی مقاله نقش نمازجماعت مساجد در ارتقای فرهنگ جامعه به طور مشروح بررسی خواهی خواهد
گردید. یافته های این تحقیق نشان می دهد که نماز جماعت مساجد، اعلام اخبار عمومی و دعوتی آشکارا به سوی خدا و گسترش معنویت در جامعه است که برای تحقق اوامر الهی انجام می گیرد. همچنین، نماز جماعت مساجد، احیاءکننده روح اخوت و دوستی برای همرنگی و همراهی مسلمانان و جلو گیری از معصیت الهی است. روش این تحقیق پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد توصیفی و تحلیلی می باشد.
ملخص الجهاز:
یافته های این تحقیق نشان می دهد که نماز جماعت مساجد، اعلام اخبار عمومي و دعوتي آشكارا به سوي خدا و گسترش معنويت در جامعه است كه براي تحقق اوامر الهي انجام مي گيرد.
اهمیت موضوع از همان روزهای اول بعثت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) که اولین نماز جماعت در اسلام با حضور پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه (س) تشکیل گردید، مخالفت با نمازجماعت شروع شد و قرآن هم به این مخالفت و سرنوشت مخالفان اشاره كرده است.
خداوند در این آیه یهود را به قبول قرآن و اجرای برنامههای آن فرا میخواند و اشاره دارد که از مهمترین برنامههای اسلام، خواندن نماز به صورت گروهی و دستهجمعی است و نماز جماعت جزء متن دین مبین اسلام میباشد.
درباره فضیلت نماز جماعت خداوند در سوره آل عمران خطاب به مریم میفرماید: «ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ» (قرآن، آلعمران، 44) علمای شیعه فرمانی را که در این آیه آمده است، نسبت به نمازهای جمعه و عیدین با وجود شرایط، امر وجوبی دانستهاند و در سایر موارد حمل بر استحباب مؤکد کردهاند.
(مجلسی، 1400: ج 85، 4 ) اکنون این سؤال مطرح میشود، دلیل آنکه امام (ع) فرمودند: هر رکعت نماز جماعت از دو هزار رکعت نماز فرادا برتر است،چیست؟درپاسخ بايد گفت: نماز جماعت مساجد از عبادتهای شعاری است، شعار از ریشه شعیر و به معنی معلم و نشانه است.
از آنجا که اراده الهی در تعمیم، گسترش و توسعه دین و عبادت است، اختفا در دینداری و انجام بعضی از فرایض به صورت پنهانی را عبادت ندانسته و به آشکارا انجام دادن این عبادات -که یکی از آنها نماز جماعت مساجد است- توصیه فرمودهاند.