خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازاریابی سبز و ابعاد آن بر رفتار مصرفکننده در شهر اردبیل میباشد در
این راستاء محقق تلاش کرده است ضمن شناسایی ابعادء. شاخصها و مقیاسهای اندازهگیری بازاریابی سبزء
رابطه آن را با رفتار مصرفکننده مشخص نموده و پیشنهادهایی را برای انجام تحقیقات آتی در این زمینه ارائه
دهد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان
فروشگاههای پوشاک هپی لند در شهر اردبیل می باشد؛ که با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری ۲۴۰
پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس در جامعه آماری توزیع و ۲۱۲ پرسشنامه بهصورت
تکمیلشده جمعآوری گردید. ابزار آندازهگیری پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد بازاریابی سبز و رفتار
مصرفکننده استفاده گردید که روایی آن به روش روایی صوری و محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ
۱ ۰/۸۱۸ تائید شد. برای آزمون فرضیه پژوهش از نرمافزار لیزرل ۸,۸ تحلیل عامل تائیدی استفاده شد.
نتایج تحقیق نشان میدهد که بازاریابی سبز و سه بعد آن برچسب زیستی» تبلیغات زیستی و برند سبز بر رفتار
مصرفکننده تاثیر مثبت و معنادار دارد.
ملخص الجهاز:
بررسی تأثیر بازاریابی سبز و ابعاد آن بر رفتار مصرف کننده در فروشگاه های پوشاک هپی لند شهر اردبیل چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی سبز و ابعاد آن بر رفتار مصرف کننده در شهر اردبیل می باشد در این راستا، محقق تلاش کرده است ضمن شناسایی ابعاد، شاخص ها و مقیاس های اندازه گیری بازاریابی سبز، رابطه آن را با رفتار مصرف کننده مشخص نموده و پیشنهادهایی را برای انجام تحقیقات آتی در این زمینه ارائه دهد.
6. Singh & Pandey(2012) آیسل بوزتپ ٧ (٢٠١٢) در پژوهشی تحت عنوان «بازاریابی سبز و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرف کننده » به این نتیجه دست یافت که آگاهی های زیست محیطی ، ویژگی های محصول سبز، ارتقاء سبز و قیمت سبز مؤثر بر رفتار سبز خرید مصرف کنندگان درراه مثبت اثر می گذارد و همچنین ویژگی های جمعیت شناختی در مدل تأثیر متوسطی می گذارد.
مدل و فرضیه های پژوهش با توجه به توضیحات فوق ، در پژوهش حاضر بازاریابی سبز و ابعاد آن ازجمله برچسب زیستی، برند سبز، تبلیغات زیستی به عنوان متغیر مستقل و رفتار مصرف کننده به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد و مدل پژوهش حاضر تدوین گردید که در شکل شماره (١) قابل مشاهده است .
برای تأیید فرضیات این تحقیق ، از طریق پرسشنامه در یک نمونه ٢٤٠ نفری از مشتریان فروشگاه های پوشاک هپی لند، داده های موردنیاز جمع آوری و سپس با استفاده از تکنیک آماری، این داده ها مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت ؛ که نتایج یافته ها حاکی از تأثیر مثبت و معنادار بازاریابی سبز و ابعاد آن برچسب زیستی، برند سبز و تبلیغات زیستی بر رفتار مصرف کننده می باشد.