خلاصة:
هدف محققان در این مقاله "بررسی مبانی نظری ارزشیابی در فرایند تدریس" با روش تحقیق مبتنی بر تحلیلی-تاریخی میباشد. ارزشیابی به یک فرآیند نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته میشود به این منظور که تعیین شود آیا هدفهای موردنظر تحقیق یافتهاند یا در حال تحقق یافتن هستند، به چه میزانی یافتههای تحقیق نشان میدهد مبانی نظری ارزشیابیهای آموزشی در موارد زیر میتوان عنوان نمود: 1- ارزشیابی آغازین 2- ارزشیابی تکوینی 3- ارزشیابی تراکمی 4- ارزشیابی تشخیصی 5- ارزشیابی عملکردی شامل چهار نوع: 1- آزمون عملکردی کتبی (مانند داستاننویسی) 2- آزمون عملکردی شناسایی (عیبیابی و تشخیص و تحلیل مسئله) 3- آزمون عملکردی نمونه کار (ساخت مدل) 4- آزمون عملکردی در موقعیتهای شبیهسازیشده (مانور زلزله).
ملخص الجهاز:
ارزشیابی به یک فرآیند نظام دار برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته میشود به این منظور که تعیین شود آیا هدف های موردنظر تحقیق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند، به چه میزانی یافته های تحقیق نشان میدهد مبانی نظری ارزشیابیهای آموزشی در موارد زیر میتوان عنوان نمود: ١- ارزشیابی آغازین ٢- ارزشیابی تکوینی ٣- ارزشیابی تراکمی ٤- ارزشیابی تشخیصی ٥- ارزشیابی عملکردی شامل چهار نوع : ١- آزمون عملکردی کتبی (مانند داستان نویسی) ٢- آزمون عملکردی شناسایی (عیب یابی و تشخیص و تحلیل مسئله ) ٣- آزمون عملکردی نمونه کار (ساخت مدل ) ٤- آزمون عملکردی در موقعیت های شبیه سازیشده (مانور زلزله ).
- ارزشیابی: «ارزشیابی ٢ به یک فرآیند نظام دار برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته میشود به این منظور که تعیین شود آیا هدف های موردنظر تحقیق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند، به چه میزانی» (سیف ، به نقل از گی، .
٤- عباس بازرگان (١٣٧٤)، در تعریف ارزیابی می گوید: «ارزیابی عبارت است از فرآیند تعیین و فراهم آوردن اطلاعات لازم دربارة مطلوبیت هدف ها، برنامه های عملیاتی طرح های اجرایی و نتایج حاصل از آن ها به منظور یا هدایت و تصمیم گیری جهت بهبود و پیشرفت فعالیت ها برای کسب بازده موردنظر.
٩- سیف (١٣٧٥) نیز معتقد است که ارزشیابی عبارت است از سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل باهدف های آموزشی از پیش تعین شده ، به منظور تصمیم گیری درباره این که آیا فعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان به نتایج مطلوب انجامیده اند و به چه میزانی.