خلاصة:
کودکان و نوجوانان؛ آسیب پذیرترین قشر در شبکه¬های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام هستند؛ شبکه¬های اجتماعی کاربران کم سن را در معرض حجم عظیمی از اطلاعات قرار میدهند که بخشی از آن¬ها به دلیل عدم تناسب با رشد سنی و عقلی و میزان دانش کودک میتواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد. از این رو، ضروری است که مهارت های لازم برای حضور در شبکه-های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام به کودکان و والدین آن¬ها آموخته شود و همچنین عوامل و آثار بزهدیدگی اخلاقی این قشر آسیب پذیر در شبکه¬های اجتماعی شناسایی شود تا از آسیب¬های احتمالی پیشگیری شود. در این مقاله با روش تحقیق تحلیلی - توصیفی به صورت کتابخانه¬ای از طریق فیش برداری به ارزیابی عوامل و آثار بزهدیدگی اخلاقی کودکان و نوجوانان در شبکه¬های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
از این رو، ضروری است که مهارت های لازم برای حضور در شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام به کودکان و والدین آنها آموخته شود و همچنین عوامل و آثار بزهدیدگی اخلاقی این قشر آسیب پذیر در شبکههای اجتماعی شناسایی شود تا از آسیبهای احتمالی پیشگیری شود.
به این دلیل که از یک سو منع کودکان در انجام هر کاری میتواند اثرات منفی (نظیر خشم و لجاجت) در آن ها ایجاد کرده و به مراتب آن ها را برای استفاده از این شبکههای اجتماعی بیش از پیش ترغیب کند؛ از سوی دیگر، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی سایبری، مزایای گسترده ای نیز به همراه دارند.
از این رو، ضروری است که مهارت های لازم برای حضور در شبکههای اجتماعی تلگرام و ایستاگرام به کودکان و نوجوانان و والدین آنها آموخته شود تا از آسیبهای احتمالی جلوگیری شود؛ یکی از مهم ترین نقشها برای حضور سالم کودکان در شبکههای اجتماعی را والدین و متولیان امور آموزش به ویژه مشاوران و روان شناسان مدرسه بر عهده دارند.
به علاوه، کودکان و نوجوانان، نه تنها با استفاده از اینترنت در جریان جامعه پذیری قرار دارند، بلکه زمان زیادتری را به کار ارتباطات اینترنتی اختصاص میدهند؛ متأسفانه به رغم این که استفاده از وسایل ارتباط رایانهای، قادر به ایجاد تعاملاتی مثبت میباشد و کاربران را در توسعه روابط مورد علاقه خویش توانا میسازد اما زمانی که کودکان و نوجوانان ، اوقات زیادی از زندگی خویش را صرف ارتباطات آنلاین میکنند، خود را در معرض خطر فزاینده بزهدیدگی نیز قرار میدهند.
کودکان و نوجوانان استفاده کننده از شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام باید مورد آموزش قرار گیرند تا میزان مشارکت خود در ارتباط آنلاین خویش در شبکههای اجتماعی را محدود به افرادی کنند که آنها را میشناسند و به آنها اطمینان دارند.