خلاصة:
مفهوم شفافیت سازمانی در سـال هـای اخیـر محبوبیـت یافته اسـت و بـه عنـوان ضـرورتی در جهـت مبـارزه بـا بی نظمی های فردی و سازمانی (فساد، تقلـب و رسـوایی مالی ) مطرح شده است . با این حال اگرچـه توصـیه هـایی برای شفاف تر شدن سازمان ها وجود دارد، امـا همچنـان بررسی هـای کـافی پیرامـون نحـوه ادراک زیردسـتان از شفافیت سازمانی به عمل نیامده و تلاش خاصی در جهت اندازه گیری این سازه صورت نگرفته است . با این رویکرد، پژوهش حاضر با هدف اعتباریـابی پرسشـنامه شـفافیت سازمانی راولینز (٢٠٠٨) انجام گرفت . روش پژوهش بـه صورت توصیفی – پیمایشی بـوده اسـت . جامعـه آمـاری شامل کلیه کارکنان سـتادی اداره کـل راه و شهرسـازی استان کرمان بودنـد. بـا اسـتفاده از شـیوه نمونـه گیـری تصادفی ساده ، نمونه ای به حجـم ١١٨ نفـر از کارکنـان ، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی میانگین و انحـراف استاندارد و آزمون های استنباطی شـامل تحلیـل عـاملی تاییدی مرتبه اول ، تحلیل عـاملی تاییـدی مرتبـه دوم و ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفت . نرم افزارهای آماری مورد استفاده ، SPPS١٩ و Lisrel٨٥ بودند. نتایج نشان داد که شاخص های پرسشنامه شـفافیت سـازمانی قابـل تقلیل به چهار بعد مشارکت ، اطلاعات بنیادی ، پاسخگویی و پنهان کاری بود و پایایی این ابعاد نیز مورد تایید قـرار گرفت . سایر نتایج نیز نشان داد که از دیدگاه افراد نمونه ، میزان شفافیت سازمانی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان ، به لحاظ توصیفی در سطح متوسط بود. بر مبنای نتایج به دست آمده ، پرسشنامه شفافیت سازمانی راولینـز (٢٠٠٨) در ایران قابل استفاده است
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که شاخص های پرسشنامه شـفافیت سـازمانی قابـل تقلیل به چهار بعد مشارکت ، اطلاعات بنیادی ، پاسخگویی و پنهان کاری بود و پایایی این ابعاد نیز مورد تأیید قـرار گرفت .
Bandsuch, Pate " Thies 4 .
Monostori, Ilie-Zudor, Kemeny, et al.
بنابراین با توجه به خلاء ابزار اندازه گیری شفافیت سازمانی و با در نظر گرفتن این مهم که ساخت یا معرفی هر مقیاسی مسـتلزم کسـب اطمینـان از روایـی و پایایی آن در بافت سازمان های ایرانی است ، لذا پژوهش حاضر به اعتباریابی پرسشـنامه شـفافیت سازمانی راولینز (٢٠٠٨ الف ) پرداختـه اسـت .
جدول ٨: ارزیابی توصیفی شفافیت سازمانی از دیدگاه افراد نمونه (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری نظر به اینکه شفافیت اطلاعات مالی و غیرمالی سـازمان هـا یکـی ازعوامـل کلیـدی جلـب اعتماد ذی نفعان به سازمان می باشد، لذا ارزیابی شفافیت در سازمان های امروزی بـه یـک ضرورت تبدیل شده است (کاندلین و لیتونی ١، ٢٠١٥: ٣٤١).
با در نظر گرفتن این مهـم و نظر به خلاء ابزاری مناسب و قابل اعتماد جهت اندازه گیری شـفافیت سـازمانی ، پـژوهش حاضر به بررسی ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه شفافیت سازمانی (راولینز الف ، ٢٠٠٨) پرداخت .
Rebuilding Stakeholder Trust in Business: An Examination of Principle-Centered Leadership and Organizational Transparency in Corporate Governance.
Organizational Transparency: A New Perspective on Managing Trust in Organization - Stakeholder Relationships.