خلاصة:
گزارش اعتبار یکی از بخشهای حیاتی برای ارزیابی اعتبار و مدیریت سهام میباشد که توسط موسسات گزارش اعتبار صورت میگیرد؛ موسساتی که خلاء آنها در بازار داخلی بسیار احساس میشود. کار این موسسات این است که تخلفات که متعهدان در قرارداد مرتکب میشوند و منجر به صدور آرائی در محکومیت آنها شده است را در بانکهای اطلاعاتی ذخیره و نگهداری میکنند و در آینده اگر شخصی بخواهد با طرفی معامله بکند که از او شناخت کافی ندارد میتواند سابقه و اطلاعات گذشته طرف دیگر را بداند و در مقابل مبلغی را بپردازد. سابقه اطلاعاتی موجود ممکن است به صورتهای مختلفی باشد، ازجمله ممکن است تنها اطلاعات منفی را در بر داشته باشد، مانند اطلاعات مربوط به دیرکرد در پرداخت، قصورات، محکومیتهای مالی و...یا ممکن است شامل اطلاعات مثبت باشد مانند پرداخت به موقع بدهی، خوشحسابی و...یا ترکیبی از این دو باشد. البته با توجه به اینکه اجازه انتشار این اطلاعات در حوزه حریم خصوصی اشخاص محسوب میشود، باید قانونی وجود داشته باشد که اجازه انتشار این اطلاعات، شرایط و اختیارات، تاسیس موسسات و... را مشخص کند و شرایط در اختیار گذاشتن این اطلاعات را نیز برشمارد. نبودن این اطلاعات در بازارهای ایران سبب شده است حالت انتخاب نامناسب در بازارهای مختلف ایران رخ دهد به نحوی که اشخاص دغل و ناکارآمد بهتر بتوانند در بازار کار کنند و افراد کارآمد و پایبند به تعهدات نیز لاجرم همان رفتاری را بکنند که با اشخاص بدحساب میکنند و امکان تمایز نهادن میان اشخاص معتبر از غیر معتبر حداقل در معاملات آغازین دشوار شود. در این مقاله هدف ما بر این است که بعد از معرفی موسسات گزارش اعتبار، نقش این موسسات در پیشگیری از جرایم مالی را مورد تحلیل قرار داده و در نهایت امر به بررسی کارکرد این نهاد در حقوق کشور ایران بپردازیم ؛و از این طریق راه حلی برای پیشگیری از جرایم مالی در ایران توسط این موسسات به علت خلا این نهاد در ایران ارایه دهیم.
ملخص الجهاز:
Federico Ferretti, The Law and Consumer Credit Information in the European Community (London and New York: routledge-cavendish, 2008), 9.
٦٠٣ قانون گزارش اعتبار منصفانه آمريکا مؤسسات گزارش اعتبار بدين گونه تعريف شده اند: اصطلاح "موسسه گزارش مصرف کننده "٢١ به معني هر شخصي ٣٢ است که ، براي دستمزد، بدهي، يا بر اساس يک شرکت غيرانتفاعي، به طور منظم درگير تمام يا بخشي از عمل جمع آوري يا ارزيابي اطلاعات اعتباري يا ساير اطلاعات مصرف کننده با هدف 1.
2. Consumer reporting agency ، بايد توجه داشت که گزارش اعتبار مصرف کننده متفاوت است از گزارش اعتبار تجـاري، مؤسسـات گزارش اعتبار تجاري به جمع آوري اطلاعات اعتباري در مورد کسب وکارهاي عمدتا کوچک و متوسط ميپردازند.
1. E, Joseph, Stiglitz and Andrew Weiss, "Credit Rationing in Markets with Imperfect Information," The American Economic Review 71, no.
اگرچه مطابق با ماده ٦ همين آيين نامه شرکت موظف به انعقاد قرارداد همکاري با تأمين کنندگان اطلاعات شـده اسـت و هـم چنين در انتها موظف شده است که در صورت لزوم با ساير افراد حقيقي و يا حقـوقي قرار داد منعقد نمايد، اما از اين ماده تکليف مؤسسات گزارش اعتبار به اخـذ رضـايت کتبي از اشخاص برداشت نميشود.
اما مؤسسات گزارش اعتبار بهتر است که براي جلـوگيري از مواجـه شـدن بـا شـکايت صـاحبان اطلاعـات خودشان اقدام بـه اخـذ مجـوز از اشـخاص نمـوده يـا از گـرفتن ايـن مجـوز توسـط تأمين کنندگان اطلاعات اطمينان حاصل نمايند.
٣-٣-٢ سرقت هويت در اين مورد نيز آيين نامه نظام سنجش اعتبار به کلي ساکت است ، همان گونه کـه 1.