خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی سبکهای مدیریت کلاس بر مهارتهای راهبردی فراشناختی، هیجانی نارساخوانی دانشجویان غیرایرانی و ایرانی انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان غیرایرانی و ایرانی دانشگاه شیراز است که در سال تحصیلی 96-1395در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. از میان 700 دانشجوی ایرانی و غیرایرانی، تعداد 120 دانشجوی ایرانی و 120 دانشجوی غیرایرانی با استفاده از جدول تعیین حجم نمونهی کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نمونهگیری با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در دانشکدههای شهر شیراز بود. ابزار گردآوری دادهها در سبک مدیریت کلاس پرسشنامهی محققساخته بود و متغیر مهارتهای راهبردی فراشناختی نیز با استفاده از پرسشنامهی خود گزارشی اسپرلینگ که روایی آن با روش پانل متخصصان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است، ارزیابی گردید. دادهها به کمک روش آماری تحلیل واریانس، اسپیرمن و تی مستقل تحلیل شدند. یافتههای پژوهش بیانگر این مطلب است که بین سبکهای مدیریت کلاس (مداخلهگر، تعاملی و غیر مداخلهگر) در دو گروه (دانشجویان غیرایرانی و ایرانی) تفاوت معناداری وجود دارد، بدین ترتیب که سبکهای مدیریت کلاس (مداخلهگر، تعاملی و غیر مداخلهگر) در بین دانشجویان ایرانی در مقایسه با دانشجویان غیرایرانی در سطح بالایی قرار دارد. همچنین، از دیدگاه دانشجویان (ایرانی- غیرایرانی) دانشگاهِ شیراز در رابطه با سبک مدیریت کلاس در سه حوزهی (غیرمداخلهگر، مداخلهگر، تعاملی)، سبک مدیریت کلاس تعاملگرا در بین دانشجویان ایرانی بیشترین میانگین و سبک مدیریت کلاس غیرمداخلهگر کمترین میانگین را داشت و در بین دانشجویان غیرایرانی، سبک مدیریت کلاس تعاملگرا بیشترین میانگین و سبک مدیریت کلاس مداخلهگر کمترین میانگین را داشته است.
ملخص الجهاز:
اين فنون دربرگيرنده ي مهارت هاي شناختي، رفتاري، هيجاني و انگيزشي است که نقش مهمي در ايجاد انگيزش و پيشرفت خواندن و درک مطلب دارد و اساتيد تلاش هايي براي سرپرستي فعاليت هاي کلاس درس در زمينه ي تعاملات اجتماعي دارند که رفتار دانشجويان را به طور موثر کنترل ميکنند (٢٠١٣ ,Aryan pooran ;٢٠٠٣ ,Martin).
Wening آنچه که آشکار است اين که مديريت کلاس در سه سبک مداخله گر، تعاملي و غيرمداخله گر و در دو گروه دانشجويان غيرايراني و ايراني تفاوت وجود دارد.
به اين صورت که سبک هاي مديريت کلاس (مداخله گر، تعاملي و غيرمداخله گر) در بين دانشجويان غيرايراني کمتر از دانشجويان ايراني است .
(2011) The Effect of Teaching Cognitional and Metacognitional Strategies on the Function of Math Problem Solving in Educable Mentally Retarded Students, MA Thesis, University of Tehran.
Effectiveness of Three Educational Methods of Bilateral Learning Strategies, Direct Description and The Cycle of Thought on Comprehension, Problem Solving, The Science of Metacognition, Educational self- concept and Learning speed in the Girl Students of Second Grade of Guidance School with the Average below 15 in Tehran, PhD Thesis, Allameh Tabatabaei University.
The Effects of teaching Cognitional and Metacognitional Strategies on Increasing the learning of Problem Solving in the First Grade of High School, MA thesis, University of Tehran.
Studying the Effects of Teaching Metacognitional Strategies on Reading, Reading Comprehension and The Speed of Learning in the girl Students of First Grade of High School in Ferdos, MA thesis, University of Allameh Tabatabaei.