خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران با استفاده از مدل جونز انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی مورد بررسی تمامی اعضای هیأت علمی علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در دانشگاههای دولتی ایران است. ابزار پژوهش پرسشنامهای است و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار آماری spss استفاده شده است.
یافتهها: میانگین کلی مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی 32/3 میباشد. به لحاظ جنسیت، وابستگی سازمانی و سن تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود، اما به لحاظ درجهی علمی تفاوت
معنیداری میان اعضای هیأت علمی دانشیار و استاد وجود دارد.
نتیجهگیری: بهترین وضعیت مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی در گروه سنی 45-36 سال، درجهی علمی دانشیار، گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و زنان بوده است. در کل، علیرغم مشاهدهی وضعیت نسبتاً مطلوب، لزوم ارتقای مهارتهای اعضای هیأت علمی در مواجه با حجم انبوه اطلاعات کاغذی احساس میشود، تا با صرف کمترین هزینه، بهترین اطلاعات در مناسبترین زمان بازیابی شود.
ملخص الجهاز:
لذا پژوهش حاضر در صدد بررسی وضعیت مدیریت اطلعات کاغذی شخصی در اعضای هیأت علمی علم اطلعات و دانششناسی و کتابداری و اطلعرسانی پزشکی ایران، با استفاده از مدل مدیریت اطلعات شخصی جونز )٢٠٠٨( است.
آموزنده )١٣٩٠(، عبداللهی )١٣٩٠(، مجاور )١٣٩٢( و صالحنژاد )١٣٩٣( وضعیت متوسطی را برای جامعههای 1- Cole 2- Malone 3- neat 4- messy 5- Kwasnik 6- Case 7- Fertig, Freeman & Gelernter مورد بررسی خود بهدستآوردهاند، اما جدیدی )١٣٩٤( دریافت که اعضای هیأت علمی در مدیریت بر اطلعات شخصی خود در سطح خوبی قرار دارند.
آیا به لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی )جنسیت، درجهی علمی، وابستگی سازمانی و سن( تفاوت معنیداری در مدیریت اطلعات کاغذی شخصی بین اعضای هیأت علمی وجود دارد؟ روششناسی پژوهش پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده و ماهیت آن از نوع توصیفی و تحلیلی است.
جدول ٧ اطلعات آزمون تحلیل واریانس یکطرفه را برای معنیداری تفاوت در مدیریت اطلعات کاغذی شخصی بین اعضای هیأت علمی از نظر درجهی علمی نشان می دهد.
جدول ١٠ اطلعات آزمون تحلیل واریانس یکطرفه را برای تفاوت معنیداری در مدیریت اطلعات کاغذی شخصی بین اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علم اطلعات و دانششناسی ایران از نظر سن نشان نمی دهد.
انجام آزمون t نشان داد که میان مجموعه فعالیتهای مدیریت اطلعات شخصی کاغذی اعضای هیأت علمی به لحاظ جنسیت تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نتایج نشان داد که میان مجموعه فعالیتهای مدیریت اطلعات کاغذی شخصی اعضای هیأت علمی از لحاظ درجهی علمی »دانشیار« و »استاد« تفاوت معنیداری وجود دارد.