خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر آموزش اختصاصیسازی خاطرات بر نارسایی شناختی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و هدفمند با موضوع پژوهش، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) پس از تشخیص اختلال افسردگی اساسی و سپس مصاحبه بالینی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامههای افسردگی بک- ویرایش دوم و نارسایی شناختی برادبنت و همکاران بود. گروه آزمایش طی 4 جلسه، یک ساعت و نیم، تحت آموزش اختصاصیسازی خاطرات قرار گرفت. و بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پسآزمون و مجدداً یک ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. داده-ها با استفاده از آزمون آماری، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش اختصاصیسازی خاطرات بر نارسایی شناختی و مؤلفههای آن(حواسپرتی، مشکلات مربوط به حافظه، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی) تأثیر معنیداری داشت. این نتایج در مرحله پیگیری حفظ شد. باتوجه به تأثیر آموزش اختصاصیسازی خاطرات بر کاهش میزان نارسایی شناختی مبتلایان و تداوم اثر آن، به کارگیری این آموزش جهت پیشگیری و درمان بیماران مبتلا به افسردگی اساسی ضروری به نظر میرسد.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر نارسایی شناختی و مؤلفه های آن (حـواس پرتـی ، مشکلات مربوط به حافظه ، اشتباهات سهوی و عدم یـادآوری اسـامی ) تـأثیر معناداری داشت .
نارسایی شناختی ٦ یکی از مؤلفه های مهم عملکرد شـناختی است که بر نقش این عملکردها در اختلالات افسردگی اساسی تأکید شـده اسـت (عطادخت و مجدی ، ١٣٩٦) به طوری که در بین زنان بیشتر از مردان گزارش شده است (کیرنی ، سیمپسـون ، مالته ، فلمان ٧ و همکاران ، ٢٠١٦).
Rice, Riglin, Lomax and Souter 2.
Avenevoli , Swendsen, Burstein and Merikangas 3.
Lucas, Chocano-Bedoya, Schulze, Mirzaei and Oreilly 4.
Kearney, Simpson, Malte and Felleman 8.
لـذا، بـا توجـه بـه اینکـه اخـتلال افسردگی اساسی یکی از بیماری های رایج روانی است که تأثیرات مخربی بر جامعـه دارد و در رأس علل مهم ناتوانی و از کار افتادگی در جهان محسوب می شود و از سـویی دیگـر، وجـود علائم شناختی ؛ که یک عامل پیش گویی کننـدة قـوی بـرای اخـتلال افسـردگی اساسـی اسـت ، همچنین با عنایت به اینکه در بیماران مبتلا بـه افسـردگی اساسـی ، از یـک سـو مشـکالاتی در بازیابی اختصاصی خاطرات شرح حال وجـود دارد و از طرفـی دیگـر، مشـکلاتی کـه بازیـابی غیراختصاصی و بیش کلی گرا در بهبود علائم بیماران ایجاد می کند، این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر نارسایی شناختی بیماران مبتلا به افسـردگی اساسـی انجام شد.
آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر نارسایی شناختی (حواس پرتی ، مشـکلات مربـوط به حافظه ، اشتباهات سهوی ، عدم یادآوری اسامی ) در بیماران مبتلا به افسردگی اساسـی تـأثیر دارد.
Effectiveness of memory specificity training for cognitive vulnerability and dissociative experiences in patients with post-traumatic stress disorder, Journal of Cognitive Psychology.