خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر پاداش و رفتارهای ارادی بر حمایت سازمانی ادراک شده، تبادل رهبرـ عضو، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد عاطفی و عملکرد کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه کارکنان ستادی نواحی ششگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان بودند که به کمک روش نمونه گیری تصادفی سهمی مبتنی بر حجم، 269 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش، از پرسشنامه های عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، مشارکت، قدردانی و توجه، پاداش های احتمالی، تنبیه غیرمحتمل، رفتار شهروندی سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، تبادل رهبرـ عضو، تعهد عاطفی و عملکرد استفاده شد. داده های حاصل از پژوهش با روش مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها نشان داد که عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، مشارکت، قدردانی و تبادل رهبرـ عضو بر حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت توزیعی، پاداش های محتمل و تنبیه غیرمحتمل و رفتار شهروندی بر تبادل رهبرـ عضو و تبادل رهبرـ عضو و رفتار شهروندی سازمانی نیز بر عملکرد وظیفه، حمایت سازمانی و تعهد عاطفی در سطح (01/0≥P) تاثیر معنادار دارند. همچنین مدل مفهومی پژوهش برازش گردید. شاخص های برازش مدل حاکی از تایید براساس داده های پژوهش است.
ملخص الجهاز:
پاداش، رفتارهای ارادی، حمایت سازمانی ادراک شده، تبادل رهبرـ عضو، رفتار شهروند سازمانی و کارکنان ستادی آموزش و پرورش The Effect of Reward and Voluntary Behavior on Perceived Organizational Support, Leader-member Exchange, Organizational Citizenship Behavior, Emotional Commitment and Task Performance among Headquarter Staffs of Education in Isfahan Mohammad Ali Nadi.
In order to collect research data, the distributive, procedural justice, participation, appreciation and attention, potential rewards, punishment is unlikely, organizational citizenship behavior, perceived organizational support, leader-member exchange, emotional commitment and performance were .
به این ترتیب مسألۀ این پژوهش این است که آیا کارکنان سازمان آموزش و پرورش هنگامی که احساس کنند دریافتها و رویهها و پاداشهای دریافت شده از سوی سرپرستان و همچنین مشارکت آنها در امور عادلانه است بر روابط با رهبری، تعهد، رفتار شهروندی، حمایت سازمانی و عملکرد کارکنان تأثیر میگذارد؟ و ضرورت انجام این پژوهش پر کردن خلأ اطلاعاتی در حوزۀ رابطه بین متغیرهای مربوط به پاداش (عدالت رویهای، عدالت توزیعی، پاداشهای محتمل و تنبیه غیر محتمل) و رفتارهای ارادی (قدردانی و مشارکت)، حمایت سازمانی، تبادل رهبرـ عضو، تعهد عاطفی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد وظیفه است.
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر پاداش (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، پاداش محتمل و تنبیه غیرمحتمل) و رفتارهای ارادی (مشارکت و قدردانی) با حمایت سازمانی ادراکشده، تبادل رهبرـ عضو، تعهد عاطفی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد وظیفه در بین کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان بوده است.