خلاصة:
هدفاینپژوهش،شناسایی و تحلیلبرنامةدرسیدورة پیشدبستانیکشورهای آمریکا، استرالیا،انگلستان،کانادا،چینوایران، ازمنظر درس تربیتبدنیبود. دراینپژوهش،شباهتهاوتفاوتهایعناصربرنامةدرسی دورة پیشدبستانیکشورهایذکرشده ازمنظر درس تربیتبدنی، با هدف ارائة پیشنهادهاییبرای بهبودبخشیدن بهبرنامةدرسی ایندوره و تدوین برنامة درسی تربیتبدنی دورة پیشدبستانی ایرانبررسیومقایسهشدند. اینپژوهش،پیمایشی-تطبیقیبود. اطلاعاتموردنیازازطریقاسنادومدارککتابخانهای (سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران، 1390؛ برنامة درسی ملی ایران، نگاشت 1389؛ اساسنامة دورة پیشدبستانی و کتاب راهنمای برنامهها و فعالیتهای دورة پیشدبستانی، 1392)، مصاحبة نیمهسازمانیافته با مربیان، کارشناسان و صاحبنظران کلیدی و همچنین،جستوجودرشبکةجهانیاینترنتوسایت هایوزارتآموزشوپرورشکشورهایموردمطالعهگردآوریشد. نتایجنشاندادکههمة کشورهای موردمطالعه اقدام به تدوین برنامة جامعی برای درس تربیتبدنی دورة پیشدبستانی کردند. آنها در برنامة درسی تربیتبدنی خود عناصر برنامة درسی را بهخوبی تبیین کردند. درمقابل، ایران فاقد یک برنامة درسی جامع تربیتبدنی برای دورة پیشدبستانی بود؛ بنابراین، با توجه به نتایج بهدستآمده و با هدف کیفیتبخشی به برنامة درسی این دوره پیشنهاد شد تا برنامة درسی جامعی برای درس تربیتبدنی دورة پیشدبستانی ایران تدوین شود. همچنین، پیشنهاد شد که در تدوین این برنامه به اصول و مبانی،اهداف، نتایج، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی، زمان، فضا و تجهیزات مناسب برای درس تربیتبدنی و آموزش و جذب مربیان کارآزموده توجه شود.
ملخص الجهاز:
اصول برنامة درسی تربیتبدنی دورة پیشدبستانی در کشورهای موردمطالعه (به تصویر صفحه رجوع شود)جدول 1- اصول برنامة درسی تربیتبدنی دورة پیشدبستانی در کشورهای موردمطالعه کشورها اصول استرالیا تربیتبدنی و سلامت با رشد جسمانی، اجتماعی، شناختی و عاطفی، روابط مثبت میانفردی، عوامل مؤثر در انتخاب های سلامت فردی، زندگی و یادگیری در یک محیط امن و سالم، سازگاری با یک سبک زندگی فعال، الگوهای حرکتی بنیادی و هماهنگی بدن، مهارتهایی که قادر به ایجاد سلامتی و نتایج حرکتی بهتر میشوند، ارزش قائلشدن برای خود و دیگران، بهبود فعالیت بدنی، تأکید بر تصمیمات آگاهانه ای که منجر به عملکرد مؤثر و مسئولیتپذیر میشود، در ارتباط است.
آمریکا - مهارتهای حرکتی بنیادی یادگرفتهشده در دورة کودکستان، پایه و اساس همة تجربیات حرکتی را شکل میدهند و در فعالیت بدنی درطول زندگی استفاده میشوند؛ - تأکید و تمرکز بر حرکات شاد؛ - تجربة آرام؛ اما با رشد یکنواخت در قد، وزن، قدرت و استقامت عضلانی، هماهنگی چشم با دست؛ - کودکان پیشدبستانی از حرکتکردن با موزیک لذت میبرند؛ بنابراین، فعالیت ریتمیک یک جلسة ایدهآل برای تمرین مهارت های حرکتی جابهجایی و غیرجابهجایی است؛ (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود)ادامة جدول 1- اصول برنامة درسی تربیتبدنی دورة پیشدبستانی در کشورهای موردمطالعه کشورها اصول انگلستان یک برنامة درسی تربیتبدنی با کیفیت بالا، همة دانشآموزان را برای موفقیت و برتری در ورزش رقابتی و دیگر فعالیتهای جسمانی برمی انگیزاند.