خلاصة:
هدف این پژوهش، تدوین راهبردهای ترویج آموزش المپیک دربین دانش آموزان مدارس ایران همراه با محتوای مطلوب آن بود.پژوهش حاضر، یک مطالعة آمیخته است که به دو روش کیفی و کمی انجام شده است. در روش کیفی که ازطریق گراندد تئوری اجرا شد، از دو روش نمونهگیری نظری و گلولهبرفی استفاده شد. دادهها ازطریق 19 مصاحبة نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. همچنین، در روش کمی که با استفاده از مطالعة دلفی انجام شد، 14 نفر از صاحبنظران، طی دو مرحله در پژوهش شرکت کردند. دادههای این مرحله ازطریق پرسشنامة الکترونیکی جمعآوری شدند. یافتههای این بخش از پژوهش شامل 23 گویه بود که ازطریق آزمون تی تکنمونه ای تأیید شدند و هفت گویة اول آن ازطریق آزمون فریدمن رتبهبندی شدند. بهطورکلی، نتایج این پژوهش نشان داد که ازطریق راهبردهای آموزشی، تربیتی، ورزشی و مدیریتی میتوان محتوای مطلوب و بومی آموزش المپیک را دربین دانشآموزان توسعه داد.
ملخص الجهاز:
نتیجة این مطالعات نشان می دهد که اگر اجرای برنامة آموزش المپیک دربین دانشآموزان بهدرستی و با محتوای مناسب بومیسازی شود، ارزش های بسیاری را بههمراه خواهد داشت که مهمترین آنها عبارتاند از: افزایش آگاهی افراد و تغییر نگرش آنها نسبت به ورزش و تربیتبدنی (پری، 2006؛ مجسکین و همکاران، 2011) ؛ احترام به حقوق دیگران و قانونپذیری در جمعیت جوان (گراماتیکوپولوس و پاپاچاریسیس ، 2005)، افزایش درک بین المللی از ورزش (پاولوکی ، 2009)، انتشار ارزش ورزش بهعنوان وسیلة مناسب و گران بهایی برای ارتقای سلامتی، تعالی ذهنی و عقلی و کمک به درک بهتر دروس و جنبه های دیگر برنامه های آموزشی (پری، 2006؛ گسمن ، 2010)، افزایش مشارکت جوانان در بازیها و ورزش نسبت به پیروزی صرف (گونگ ، 2008؛ هیوانگ ، 2008)، بازی جوانمردانه و نظم ورزشی در فعالیتهای حرفه ای (هسندرا، گوداس، هاتسیجورجیادیس و تودوراک و همکاران، 2007؛ وانگ و ماسوموتو ، 2009) و همچنین، افزایش حس مسئولیت پذیری و ارتقای اخلاق (بیندر، 2005).