خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس انگیزش شغلی خودتعیینگری بلیس در بین معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی به تعداد 4478 نفر بود. نمونه پژوهش به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای طبقهای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس انواع انگیزش شغلی خودتعیینگری بلیس (1994) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی به شیوه آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، نشاندهندة این است که الگوی شش عاملی برازش قابل قبولی با دادهها دارد (001/0p≤). ضریب آلفای کرانباخ به میزان 0/85 نیز نشان داد که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است.
ملخص الجهاز:
بررسی ساختار عاملی مقیاس انگیزش شغلی خود تعیینگری بلیس در بین معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی احسان عظیمپور* دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس انگیزش شغلی خودتعیینگری بلیس در بین معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی انجام شد.
Examine factor structureBlais self-determination Work Motivation Inventory among primary and secondary first and second teachers of northern cities west Azarbaijan Ehsan Azimpoor , PhD Student Curriculum, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
Abstract This research was done to examine the factor structure of Blais Self-determination Work Motivation Inventory among primary and secondary first and second teachers of northern cities of west Azarbaijan.
Keywords: Job motivation self-determination, factor structure, teachers, elementary, secondary first and second.
بررسی پیشینه مربوط به پژوهش حاضر نشان داد نعامی و پیریایی (1390) در پژوهشی به بررسی روایی مقیاس انواع انگیزش شغلی خودتعیینگری بلیس (1994) در بین کلیه کارکنان شرکت ذوبآهن استان اصفهان با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی با ورود 18 ماده و 6 عامل میپردازد که نتایج نشان میدهد KMO برای کفایت نمونهبرداری به 84/0 منتج شد که حاکی از منطقی بودن تحلیل عاملی و قابل گزارش بودن آن است.
آیا مقیاس انواع انگیزش شغلی خودتعیینگری بلیس (1994) در نمونة معلمان ایرانی، از پایایی لازم برخوردار است؟ روش روش پژوهش، جامعة آماری و نمونه روش این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی برای بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس است.