خلاصة:
هدف مطالعه، بررسی نقش باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی دختر و پسر دارای ناتوانیهای یادگیری شهر اردبیل در سالتحصیلی ۹۴-13۹۳ بوده است. نمونه این پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دختر و پسر با ناتوانی یادگیری بودند که از میان مراجعهکنندگان به مرکز مشکلات ویژه یادگیری شهرستان اردبیل بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و مقیاس انگیزه پیشرفت هرمنس و مقیاس اضطراب امتحان اهواز استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که خودکارآمدی (01/0>P) و انگیزه پیشرفت (05/0>P) برای پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان با ناتوانی یادگیری معنادار هستند. این نتایج بیان میکند که با تقویت باورهای خودکارآمدی و افزایش انگیزه پیشرفت، اضطراب امتحان این دانشآموزان کاهش مییابد. این نتایج میتواند تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای این دانشآموزان داشته باشد.
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که خودکارآمدی (01/0>P) و انگیزۀ پیشرفت (05/0>P) برای پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان با ناتوانی یادگیری معنادار هستند.
The Role of Self-efficacy Beliefs and the Achievement Motivation in Prediction of Test Anxiety among Primary Students with Learning Disabilities Roghayeh Alaei, PhD Student Educational Psychology, Lorestan University, Lorestan, Iran.
Abstract The purpose of this study was to determine role of self-efficacy beliefs and achievement motivation in predicting test anxiety in students with learning disabilities.
Keywords: self-efficacy beliefs, achievement motivation, test anxiety, learning disability, students of primary school.
همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود، نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری به شیوۀ ورود نشان میدهد که حدود 43 درصد از واریانس اضطراب امتحان دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری توسط خودکارآمدی و انگیزۀ پیشرفت تبیین میشود و نسبت معنادار F بیانگر ارتباط این متغیرها با اضطراب امتحان است (001/0>P).
خودکارآمدی و انگیزۀ پیشرفت برای پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان با ناتوانی یادگیری معنادار هستند.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش باورهای خودکارآمدی و انگیزۀ پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود.
بخش دیگری از نتایج نشان داد که انگیزه پیشرفت با اضطراب امتحان دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری رابطه منفی معناداری دارد (05/0>P).
همچنین نتایج تلویحی پژوهش حاضر، نشان داد که بین باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت بهعنوان متغیرهای پیشبینی کننده اضطراب امتحان در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری میباشند.