خلاصة:
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظة فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مراکز ناتوانی یادگیری شهر کرمان در سال تحصیلی 96-1395 بود که 30 نفر از آنها به شیوة نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش راهبردهای حافظة فعال طی 14 جلسه روی گروه آزمایش اعمال شد. ابزارهای سنجش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) (کرمی نوری و مرادی، 1384) و مقیاس هوش کودکان وکسلر (شهیم،1387) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش راهبردهای حافظة فعال در سطح معنیداری عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان را بهبود بخشید (001/ 0=P).
ملخص الجهاز:
واژههای کلیدی: حافظة فعال، عملکرد خواندن، نارساخوانی، دانشآموزان The effectiveness of working memory strategies training on improvement of reading performance in dyslexic students Tahere Rahimipour.
Associate professor, Department of Psychology, Lorestan university, Khoramabad,Iran Abstract The goal of the study was to investigate the effectiveness of working memory strategies training on improvement of reading performance in dyslexic students.
Keywords: working memory, reading performance, dyslexia,students مقدمه یکی از شایعترین انواع ناتوانی یادگیری1 که بر توانایی خواندن و هجی کردن دانشآموزان تأثیر میگذارد نارساخوانی2 است (داف و اسنولینگ3، 2016).
نتایج تحقیقات (سوانسون16 و ساچزلی، 2001؛ جیگی، بوشکول، جویندز و پریگ17، 2008؛ پریگ، هالستین و اولهفن18، 2009؛ سوزان، استیودر-لوثی، باچکیول، سو، جونایدز و پریگ19،2010؛ میر مهدی، علیزاده و سیف نراقی، 1388؛ عابدی و آقا بابایی،1390؛ کریمی و عسکری،1392 و حسین خانزاده، لطیف زنجانی و طاهر، 1395)، نیز نشان داده است که آموزش راهبردهای حافظة فعال میتواند باعث تقویت ظرفیت این حافظه و بهتبع آن بهبود عملکرد تحصیلی شود.
در پژوهشی که توسط شیران و برزنیتز1 (2011)، در مورد اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر دامنة یادآوری و سرعت پردازش اطلاعات در حافظه کاری کودکان نارساخوان و عادی صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که این آموزش مؤثر بوده است و توانایی ذخیره اطلاعات کلامی و بصری در حافظه فعال افزایشیافته است و نمرات رمزگشایی، سرعت، درک خواندن در هر دو گروه افزایشیافته است.
بررسی پیشینه پژوهش مبین این است که در پژوهشهای خارج از کشور تا حدی به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر روی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری پرداختهشده است؛ اما این تحقیقات هنوز به یک دیدگاه جامع نرسیدهاند (کجباف، لاهیجانیان و عابدی، 1389).
بحث و نتیجهگیری پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظة فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام گرفت.