خلاصة:
هدف پژوهش بررسی نقش پیشبینیکنندگی شفقت خود و حمایت اجتماعی در اعتیاد اینترنتیدانشجویان بود. این مطالعه از نظر هدف جزء مطالعات بنیادی و از نظر شیوة گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 120 دانشجو (60 دختر و 60 پسر) از بین دانشجویان دانشگاه تهران و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و از آنها خواسته شد که پرسشنامههای شفقت خود (نف، 2003)، حمایت اجتماعی (فلمینگ، باوم، گیسرل و گچل، 1982) و اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998) را تکمیل نمایند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد حمایت اجتماعی و شفقت خود بهطور معناداری توان تبیین 758/ 0 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت را دارند (001/ 0>p). یافتهها همچنین نشان داد که متغیر شفقت خود با پیشبینی 719/ 0 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت (001/ 0>p).، اهمیت و قدرت بالاتری در این فرایند دارد. در میان مولفههای شفقت خود، ذهنآگاهی، قضاوت در مورد خود و احساسات مشترک انسانی بهطور معناداری قادر به تبیین 711/ 0 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت بودند (001/ 0>p).که از میان آنها، ذهنآگاهی بالاترین ذهنبالاترین اهمیت را در این فرایند نشان داد.
ملخص الجهاز:
تعداد 120 دانشجو (60 دختر و 60 پسر) از بین دانشجویان دانشگاه تهران و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و از آنها خواسته شد که پرسشنامههای شفقت خود (نف، 2003)، حمایت اجتماعی (فلمینگ، باوم، گیسرل و گچل، 1982) و اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998) را تکمیل نمایند.
Predictability of University Students' Internet Addiction based on Self-Compassion and Perceived Social Support Zahra Shahabinejad.
in General Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch Abstract The purpose of this study was to determine the role of self-compassion and social support in predictiong internet addiction among university students.
Using multistage cluster sampling method, 120 students (60 female and 60 male) were selected from University of Tehran and they were asked to complete Self-Compassion Scale (SCS), Internet Addiction Questionnaire, and Perceived Social Support Questionnaire.
با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در پیشرفت و تعالی جوامع، طبیعی است که بررسی عوامل مؤثر در تأمین سلامت جسمانی و روانشناختی این قشر از اهمیت ویژهای برخوردار باشد (میرزائیان، باعزت و خاکپور، 1390؛ زندی، شهابینژاد و برهان7، 2017)؛ زیرا امروزه اینترنت بخش جداییناپذیری از زندگی روزمره دانشجویان را به خود اختصاص داده و در صورت استفاده افراطگونه از آن، عواقب ناخوشایندی برای فرد، خانواده و جامعه رقم میخورد.
همانطور که پیشتر ذکر آن رفت، محققان علوم رفتاری نقش شفقت خود و حمایت اجتماعی را بهصورت مستقل در پیشبینی اعتیاد اینترنتی مورد کاوش قرار دادهاند؛ اما تعامل میان این دو عامل با یکدیگر و نیز بررسی ترتیب اهمیت آنها در فرایند پیشبینی اعتیاد به اینترنت تاکنون مورد توجه محققان نبوده است.