خلاصة:
این پژوهش با هدف تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی بر تصمیمگیری مسیر شغلی و مولفههای ارزیابی مناسب از خود، جمعآوری اطلاعات شغلی، انتخاب هدف، طرحریزی برای آینده و حل مسئله در دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة دانشآموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 96-1395 شهرستان سنندج بود. نمونهای به حجم 60 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار سنجش، پرسشنامه تصمیمگیری مسیر شغلی (بتز، کلین و تیلور، 1996) بود. برای گروههای آزمایش که یک گروه از دختران و یک گروه از پسران انتخاب شده بودند، 8 جلسة دوساعته مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی ارائه شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد بهکارگیری مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی میزان تصمیمگیری مسیر شغلی و کلیه مولفههای آن را در دانشآموزان دختر و پسر را بهطور معنیداری در گروه مشاوره نسبت به گروه کنترل بهبود بخشید و نتایج پیگیری نشان داد این تاثیر در مدت یک ماه حفظ شده است (01/0>p). بدین ترتیب مشاوره لنگرگاههای مسیر شغلی میتواند به دانشآموزان در تصمیمگیری مسیر شغلی کمک نماید.
ملخص الجهاز:
لنگرگاه مسیر شغلی، تصمیمگیری مسیر شغلی، دانشآموزان مقطع متوسطه دوم The Effect of Career Anchors group counseling on Career Decision-Making, and Its Components in High School Students Anvar Dastbaz, Ph. D.
Abstract The aim of this study was to investigate the effect of "career anchors" group counseling on career decision-making, and self-appraisal, ability to gather occupational information, goal selection, making plans for the future and problem-solving in high school students (female and male).
The measurements included the Decision -Making Scale (Betz, Klein & Taylor, 1996).
فرضیة سوم: مشاوره شغلی مبتنی بر لنگرگاههای شغلی بر مؤلفههای تصمیمگیری مسیر شغلی (ارزیابی مناسب از خود، جمعآوری اطلاعات شغلی، انتخاب هدف، طرحریزی برای آینده و حل مسئله) دانشآموزان متوسطه دوم در مرحله پسآزمون تأثیر معنادار دارد.
فرضیة چهارم: مشاوره شغلی مبتنی بر لنگرگاههای شغلی بر مؤلفههای تصمیمگیری مسیر شغلی (ارزیابی مناسب از خود، جمعآوری اطلاعات شغلی، انتخاب هدف، طرحریزی برای آینده و حل مسئله) دانشآموزان متوسطه دوم در مرحله پیگیری تأثیر معنادار دارد.
نتایج بیانگر تأثیر مثبت مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی بر تصمیمگیری شغلی و مؤلفههای ارزیابی مناسب از خود، جمعآوری اطلاعات شغلی، انتخاب هدف، طرحریزی برای آینده و حل مسئله در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم بود؛ و این تأثیر در طول زمان نیز ماندگار بود.
نتیجه دیگر این پژوهش بیانگر تأثیر مثبت مشاوره گروهی مبتنی بر لنگرگاههای مسیر شغلی بر مؤلفههای ارزیابی مناسب از خود، جمعآوری اطلاعات شغلی، انتخاب هدف، طرحریزی برای آینده و حل مسئله در دانشآموزان متوسطه دوم بود.