خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر شیوة آموزش به کمک نقشة مفهومی بر میزان یادگیری درس زیستشناسی و بهویژه در راستای یادگیری معنیدار اجرا شد. برای این منظور از یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش دانش آموزان سال سوم متوسطه علوم تجربی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 92-93 بود که دو کلاس به روش نمونهگیری هدفمند (که هر کلاس شامل 20 نفر بود) انتخاب شدند که در گروه کنترل فراگیران به شیوة مرسوم درسهای مذکور را یاد میگرفتند و در گروه آزمایشی، مطالب درسی در قالب نقشههای مفهومی به دانشآموزان ارائه شد. تأثیر این کاربندی بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس زیستشناسی از طریق آزمونهای پیشرفت تحصیلی با شاخصهای مقبول روایی و پایایی اندازهگیری شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که آموزش نقشة مفهومی بر میزان پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی و همچنین یادگیری معنادار آن تأثیر مثبتی داشته است.
ملخص الجهاز:
یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که آموزش نقشة مفهومی بر میزان پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی و همچنین یادگیری معنادار آن تأثیر مثبتی داشته است.
واژههای کلیدی: نقشة مفهومی، یادگیری زیستشناسی، یادگیری معنیدار Effect Education with Conceptual Mapping on the Academic Achievement of Biology Lesson for High School Students in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad Mohsen Taghizadeh, Eskandar Fathiazar, Moslem Azarbakhsh 1 PhD student of curriculum studies, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
همانطور که قبلاً نیز ذکر شد فرضیة پژوهش این بود که آموزش به شیوة نقشة مفهومی بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی کلاس سوم متوسطه رشتة علوم تجربی تأثیر مثبت دارد؛ که برای بررسی این فرضیه از آزمون T مستقل در پسآزمون گروه آزمایشی و گواه انجام گرفت که نتایج آن در جدول شماره 3 مشخص شده است.
یافتههای این پژوهش نشان داد که استفاده از نقشههای مفهومی بهعنوان یک راهبرد یاددهی و یادگیری تأثیر مثبتی بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی دانشآموزان سال سوم متوسطه در رشتة علوم تجربی دارد که نتیجة این پژوهش با یافتههای (Msrabady and et al 2008; Garabet and et al, 2010; Guliz; Canas, Novak & et al, 2008& Nelson, 2005; Melek, 2010; Gunay, 2009; Alipour & et al ,2011) همخوانی دارد.
یافتههای این پژوهش همچنین نشان میدهد که استفاده از نقشة مفهومی در یادگیری عمیق و معنیدار تأثیر مثبتی دارد که با پژوهش می (Mih and et al 2011; Msrabady and et al 2008) همخوانی دارد.