خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و تبیین سطح مغفول برنامه درسی تجربه شده (ادراکات و انتظارات) در درس روشها و فنون تدریس و شناسایی عوامل مؤثر در شکلگیری این ادراکات و انتظارات در بین دانشجو معلمان پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان سنندج است. در این پژوهش که با رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) انجام شده، از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی در بخش کمی و از روش پدیدارشناسی برای بخش کیفی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش را تمامی دانشجو معلمان دبیری که درس روشها و فنون تدریس را در نیمسال اول سال تحصیلی 95-94 پیش ثبتنام کرده بودند، تشکیل داده است (101 نفر). روش نمونهگیری در بخش کمی روش تمام شماری و در بخش کیفی هدفمند بوده است. برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته و در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختماند استفاده شده است. روایی محتوایی ابزار بر اساس نظرات اساتید متخصص مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 89/. برآورد شد. اطلاعات جمعآوری شده در بخش کمی بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و در نرمافزار spss<sub>16</sub>و در بخش کیفی بر اساس روش تحلیل تفسیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که دانشجو معلمان این درس را (78 درصد) جذاب، (77 درصد) نیازمند تلاش و (70 درصد) دشوار میدانند. بر اساس یافتههای بخش کیفی سه مضمون اصلی شامل عوامل فردی، عوامل آموزشی و عوامل اجتماعی و بیرونی بهعنوان عوامل مؤثر در شکلگیری ادراکات و انتظارات دانشجو معلمان نسبت به درس روشها و فنون تدریس شناسایی شدند.
ملخص الجهاز:
واژههای کلیدی: برنامه درسی تجربهشده، درس روشها و فنون تدریس، برنامه درسی مورد انتظار، سطح مغفول Explanation for ignored the experiential curriculum, teaching methods and techniques in teacher training Abstract The aim of this study is to investigate the ignored level of the experienced curriculum (perceptions and expectations) in a course called teaching methods and techniques; and identify factors affecting such perceptions and expectations among Shahid Modares Campus of Farhangian University, Sanadaj.
در این مطالعه پژوهشگر به بررسی و تبیین سطح مغفول برنامه درسی تجربه شده (ادراکات و انتظارات) در درس روشها و فنون تدریس و شناسایی عوامل مؤثر در شکلگیری این ادراکات و انتظارات در بین دانشجو معلمان پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان سنندج پرداخته است.
یافتههای کیفی د- عوامل مؤثر بر انتظار دانشجویان راجع به (جذابیت، دشواری و سطح تلاش) درس روشها و فنون تدریس قبل از شروع ترم تحصیلی کداماند؟ بهمنظور تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، متن مصاحبه روی کاغذ ثبت شد و سپس بهمنظور شناسایی مفاهیم کدگذاری باز صورت گرفت که نتایج آن در جدول شماره 5 ارائهشده است.
هدف این پژوهش تبیین سطح مورد انتظار برنامه درسی تجربهشده روشها و فنون تدریس بود.
Introduction to the academic curriculum, Tehran, Press Institute of Research and Planning in Higher Education 202[Persian] O`Sullivan, M.
Approaches to learning, learning outcomes and student learning perceptions of curriculum implemented and course of study, Journal of Humanities and Social Sciences, Shiraz University, Volume 26, Number 3[Persian] Parsa, Mohammad.
Journal of Curriculum Studies Association's research program - 1 (2), 1-22 [Persian] Quin,Petrian M.