خلاصة:
سوخت مصرفشده هستهای بهعلت تشعشات و دمای بالا مستلزم مدیریت اصولی و علمی است. با نگاهی به اسناد بینالمللی بهخصوص کنوانسیون مشترک مدیریت ایمنی سوخت مصرفشده که در راستای حفاظت از فرد و محیط زیست در قبال خسارتهای ناشی از آن، مدون شدهاند، مقاله حاضر به تبیین و ارزیابی تعهدات دولتها در پیشگیری و جبران زیان وارده به محیط زیست، ناشی از این مدیریت پرداخته و بدینوسیله به یکی از الزامات توسعه بهکارگیری انرژی هستهای پاسخ میدهد. در نهایت به ضعفهای موجود در پیشگیری و جبران خسارت به محیط زیست همچون عدم جامعیت و جهانشمول بودن این مقررات و تکمیلی بودن مسئولیت دولتها در جبران خسارت اشاره دارد.
ملخص الجهاز:
با نگاهي به اسناد بين المللي به خصوص کنوانسيون مشترک مديريت ايمني سوخت مصرف شـده که در راستاي حفاظت از فرد و محيط زيست در قبال خسارت هاي ناشي از آن ، مدون شده انـد، مقالۀ حاضر به تبيين و ارزيابي تعهدات دولت ها در پيشگيري و جبـران زيـان وارده بـه محـيط زيست ، ناشي از اين مديريت پرداخته و بدين وسيله به يکي از الزامات توسعۀ به کارگيري انـرژي هسته اي پاسخ ميدهد.
اين مجموعه اهداف ملي و الزامات مـورد نيـاز بـراي مـديريت ايمـن سـوخت مصـرف شـدة هسته اي بايد به صورت عمليتر و عملياتيتر پياده سازي شود و ايـن اسـتراتژيهـا نيازمنـد ايـن است که (٨-٢٠٠٩:٧ ,IAEA) مشخص شود که ايـن سياسـت مـديريت سـوخت مصـرف شـده چگونـه توسـط سازمان هاي مسئول با استفاده از اقدامات فني و منابع مالي اجرا خواهد شد؛ تعريف چگونگي و زمان اهداف معين شده ؛ شناسايي صلاحيت هاي مورد نياز براي چگونگي دستيابي و تهيۀ اهداف ؛ تشريح شيوه هاي گوناگون در تمام مراحـل چرخـۀ سـوخت و از جملـه سـوخت مصرف شده در کشور؛ افزايش اعتماد عمومي در زمينۀ موضوع مديريت سوخت مصرف شده ٢.
مراحل مديريت سوخت مصرف شده همان گونه که اشاره شد بسته به سياست ها و استراتژيهاي انتخابي از سوي دولـت هـا، مـديريت اين حوزه از به کارگيري انرژي هسته اي شامل ذخيره سازي و حمل ونقل است .
٣. دولت به عنوان تضمين گر مالي بهره بردار بهره بردار فعاليت هسته اي مديريت سوخت مصرف شده ملزم به تـأمين بيمـه يـا تضـمين مـالي تعهدات خود در زمينۀ جبران زيان هاي احتمالي ناشي از انبارداري و حمل ونقل اسـت .