خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای شایستگی مدیران در دانشگاه آینده به منظور ارائه یک مدل مناسب برای دانشگاه آزاد اسلامی ایران به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. در فاز اول (کیفی) از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده شد. محیط پژوهش آن شامل منابع دسته اول بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در گسترة زمانی2000 تا 2017 در حوزه مطالعات شایستگیهای مدیران آینده بود. جهت جمعآوری مضامین اولیه، به روش نمونهگیری هدفمند ملاکمحور به روش متوالی تعداد 134 عنوان مقاله و کتاب داخلی-خارجی مورد مطالعه قرارگرفت که با این تعداد محقق به اشباع نظری رسید. پس از کدگذاری و دستهبندی 100 مضمون اولیه، روایی محتوایی آن به دو روش کیفی و کمی انجام شد. با استفاده از ضریب هولستی، پایایی مضامین 85/0 برآورد شد. شبکه مضامین مشتمل بر 3 مضمون فراگیر، 9 مضمون سازماندهنده و 29 مضمونپایه ترسیم گردید. در فازدوم (کمی)، محیط پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی جامع ایران، به تعداد 11554 نفر که با استفاده از فرمول کوکران 373 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارپژوهش سیاهه 100 گویهای محقق ساخته بود و روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان تایید شد، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی، و سنجش پایایی آن بااستفاده از آلفای کرونباخ انجام شد. مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ برای مضامین بالاتر از 75/0 گزارش شدند که نشان دهنده همبستگی درونی بالا در معرفهای مضامین پایه است. با توجه به شاخصهای برازش مدل، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. شایستگیهای ارزشآفرین، تعالیگرا و پیشران با بار عاملی 97/0، 94/0 و 92/0 به ترتیب از بیشترین اثر تبیینکنندگی در این الگو برخوردار بودهاند.
ملخص الجهاز:
واژگان کليدي: شايستگيهايمديران ، دانشگاه آينده ، ارزش آفرين ، تعاليگرا، پيشران مقدمه آموزش عالي در مقام متولي سرمايه انساني، وظايف مهم و رسالت هاي والايي در رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هر کشور دارد و کم و بيش در تمام کشورها اهداف کلي و مشخصي همچون انجام پژوهش هاي بنيادي، علمي و کاريردي به منظور پيشرفت گسترش علم و دانش در جامعه ، تربيت و تامين نيروي انساني ماهر، متخصص و کارآمد مورد نياز بخش هاي مختلف جامعه را دنبال مينمايد (فيشر، اوگت و کاوالوک ١، ٢٠١٦).
و در نهايت يک 1 Fischer, Oget, & Cavalluc 2 Fatkullina, Morozkina, & Suleimanova 3 Cornish 4 Etzkowitz 5 Dabic, Gonzalez-Loureiro, & Daim کارکرد ويژه اي فراتر از نسل سوم دانشگاه ها پديد آمد و مفهوم نسل چهارم دانشگاه ها در ادبيات بين المللي ايجاد شد به عنوان دانشگاه آينده که ويژگيهاي دقيق آن در مرحله اوليه به سر مي برد، و نياز به بررسي بيشتر دارد زيرا در تعريف دقيق آن توافق علمي وجود ندارد.
در حقيقت شايستگي يک قابليت شخصي منحصربه فرد است که باعث ايجاد ارزش هاي والا، نتايج و دستاوردهاي مطلوب در 1 Pawłowski 2 McClelland 3 Mohd Noor & Dola 4 Ott, Baca, Cisneros, & Bates سازمان ميشود و سازمان را از رقباي خود متمايز ميکند (عربها، زانديلاک و باراسود١، ٢٠١٥).