خلاصة:
«سرمایه» یکی از مفاهیم مهم جامعهشناسی است که نشان میدهد چگونه ساختارهای عینی جامعه (قواعد اجتماعی، هنجارها، نقشها، نهادها و ابزارهای فرهنگی) میتوانند بر ساختارهای ذهنی افراد و رفتارهای اجتماعی آنان تاثیر بگذارند. مهمترین سرمایههای مطرحشده عبارتاند از سرمایههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی که میتوانند بر انگیزه، توجه، رفتار، نگرش و اعتقادات زبانآموز تاثیر بگذارند. از آنجاییکه حواس دروازه ورود به درک جامعة زبانی است و با توجه به ارتباط تنگاتنگ حواس و میزان هیجان زبانآموز، بهنظر میرسد یکی از سرمایههایی که میتوان به سرمایههای دیگر افزود، سرمایة هیجانی-حسی باشد. هدف از جستار حاضر معرفی سرمایة هیجانی-حسی و بررسی رابطة آن با انواع سرمایههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و طبیعی در زبانآموزی موفق است. نتایج نشان میدهند برخورداری بیشتر از هر یک از سرمایههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و طبیعی منجر به افزایش سرمایة هیجانی-حسی در زبانآموز شده که این امر باعث فهم میان ذهنی و تسهیل یادگیری خواهد شد. مدرس میتواند با بهکارگیری این سرمایهها در تدریس، حواس زبانآموز را بیشتر درگیر کرده و با رساندن وی به مرحلة درونآگاهی میزان هیجان مثبت، توجه و انگیزه را در او افزایش دهد. بهنظر میرسد با استفاده از این شیوه، مطالب در ذهن زبانآموز نهادینه خواهد شد و او تمایل بیشتری به ارتباط و مشارکت فعال خواهد داشت.
ملخص الجهاز:
Institutionalized Cultural Capital سـرمایۀ اجتمـاعی: ایـن سـرمایه در شـرایطی معـین بـه سـرمایۀ اقتصـادی قابـل تبـدیل اســت و میتوانــد در جامعــه بــه شــکل اصــالت و شــهرت وجــود داشــته باشــد (توســلی و موسـوی، ١٣٨٤).
براســاس یافتــه های پژوهش هــای متعددی در زمینۀ آموزش زبان ، نیـز مشـاهده شـده اسـت کـه بـا درگیـری هیجـان و حـواس هرچــه میــزان هیجامــد زبــان آموز بالــاتر رود، میــزان درک مطلــب (شــاهیان ، پیش قــدم و خواجــوی، ٢٠١٧)، اشــتیاق بــه تعامــل (پیش قــدم ، ٢٠١٦) و خوانــدن (برســیپور، ٢٠١٦) وی نیــز ارتقــا یافتــه و بــا افــزایش میــزان هیجــان مثبــت (ابراهیمــی، پیش قــدم ، اســتاجی و امین یــزدی، زیرچــاپ )، غــرق در احســاس لــذت شــده (ابراهیمــی، پیش قــدم ، اســتاجی و امین یــزدی، ١٣٩٦) کــه همــۀ ایــن عوامــل در یــادگیری زبــان نقــش مهمــی ایفــا میکننــد.
بنــابراین در امــر آمــوزش زبــان ، ارتبــاط قابــل تــوجهی میــان انــواع ســرمایه های اقتصــادی، اجتمـاعی، فرهنگـی و حتـی طبیعـی آنـان بـا سـرمایۀ هیجـانی-حسـی وجـود دارد کـه ایـن رابطه را میتوان در نمودار ٤ خلاصه کرد: (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار٤.
از ســوی دیگــر، افزون بــر انــواع ســرمایه های اقتصــادی، اجتمــاعی، فرهنگــی و طبیعــی، بایــد هیجانــات و حــواس زبــان آموز را مــد نظــر قـرار داده و بـه علـایق و نیازهـای آنـان نیـز توجـه کـافی مبـذول دارنـد؛ بنـابراین توجـه بـه سرمایۀ هیجانی-حسی در کنـار سـایر سـرمایه ها کمـک زیـادی خواهـد کـرد.
Presenting new models of L2 achievement in light of Iranian EFL learner's conceptions of teachers' initiation of joint attention and their emotional, social and cultural capitals (Unpublished doctoral dissertation).
An application of a questionnaire of social and cultural capital to English language learning.