خلاصة:
پژوهش های بسیاری نشان داده اند که شخصیت بر میزان و نحوه استفاده از فناوری ها اثر می گذارد. هدف این پژوهش نیز تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری تمامی کاربران 18 تا 45 ساله شبکه های اجتماعی ساکن شهر تهران در 1395 بودند که 161 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه شخصیتی NEO فرم کوتاه و سوال های خودگزارشی در مورد میزان ساعات استفاده از شبکه های مجازی پاسخ دادند. داده های حاصل با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها نشان داد که از میان ابعاد شخصیتی، فقط روان آزرده خویی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه مثبت معنادار دارد (01/ 0>p)، اما برونگرایی، پذیرا بودن (05/ 0>p)و مسئولیت پذیری با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه منفی معناداری (01/ 0>p) داشت. علاوه بر این، نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان داد که روان آزرده خویی(B=0/169، P<0/05 و مسئولیت پذیری (B=-0/381، P<0/01 ) می توانند میزان استفاده از شبکه های اجتماعی را در افراد پیش بینی کنند. به طورکلی، یافته های پژوهش بیانگر این بود که روان آزرده خویی بیشتر و مسئولیت پذیری کمتر افراد با استفاده بیشتر آنها از شبکههای اجتماعی مجازی رابطه دارد.
ملخص الجهاز:
رابطه ويژگيهاي شخصيتي با ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي : مدل پنج عاملي Relationship of Personality Traits and Level of Social Network Use: Five -Factor Model زهره رافضي * Zohreh Rafezi مريم شجاعي ** Maryam Shojaee چکيده Abstract پژوهش هاي بسياري نشان داده اند که شخصيت بر ميزان و نحوه Many studies have shown that personality affects استفاده از فناوريها، به خصوص اينترنت ، اثر ميگذارد.
The population of theبودند که ١٦١ نفر از آنها به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب years old social ٤٥ to ١٨ study consisted of allnetworks users who lived in Tehran in1395 that شدند و به پرسشنامه شخصيتي NEO فرم کوتاه و سوال هاي of them were selected through a convenient ١٦١ خودگزارشي در مورد ميزان ساعات استفاده از شبکه هاي مجازي sampling method and answered to short form of NEO Personality Inventory and self-report پاسخ دادند.
به طورکلي، يافته هاي پژوهش predict level of social networks use inبيانگر اين بود که روان آزرده خويي بيشتر و مسئوليت پذيري کمتر individuals.
واژه هاي کليدي: ويژگيهاي شخصيتي، مدل پنج عاملي، شبکه - Factor-Keywords: Personality Traits, Five Model, Social Network Use هاي اجتماعي مجازي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * نويسنده مسئول : استاديار گروه روانشناسي باليني.
رگرسيون چند متغيري در پيش بيني ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي بر اساس صفات شخصيت b β SE t سطح معناداري (صفات شخصيت ) روان آزرده خويي 0/034 2/142 0/169 0/183 0/393 برون گرايي 0/356 0/926 0/057 0/195 0/180 پذيرا بودن 0/185 1/332 0/077 0/216 0/288 سازگاري 0/231 1/204 0/070 0/238 0/286 مسئوليت پذيري 0/001 -4/692 -0/381 0/207 -0/971 ٠٠٠١ 1 .