خلاصة:
هدف این پژوهش، تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانش آموز، کلاس درس و مدرسه بر تفکر انتقادی دانش آموزان بوده است. 974 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران در پژوهش شرکت کردند. متغیرهایی از سه سطح دانش آموز (نیازهای بنیادین روانشناختی و نیاز به شناخت)، کلاس (حمایت از خودمختاری، ساختار ادارک شده) و مدرسه (فرهنگ مدرسه) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل خطی سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد که در سطح دانش آموز، متغیرهای نیاز به خودمختاری، نیاز به شایستگی، نیاز به ارتباط و نیاز به شناخت، و در سطح کلاس، ساختار ادراک شده و حمایت از خودمختاری ادراک شده رابطه معناداری با مولفه های تحلیل گری، کنجکاوی و حقیقت جویی گرایش به تفکر انتقادی دارند. در سطح مدرسه روابط معلم و دانش آموزان رابطه معناداری با تحلیل گری و کنجکاوی و روابط دانش آموزان با یکدیگر و انتظارات هنجاری رابطه معناداری با حقیقت جویی دارد. در مجموع، یافته ها نقش عوامل سطح دانش آموز (نیازهای بنیادین روانشناختی و نیاز به شناخت)، سطح کلاس (حمایت از خودمختاری، ساختار ادارک شده) و سطح مدرسه (فرهنگ مدرسه) در گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان را مورد تأکید قرار داد.
ملخص الجهاز:
تحليل چندسطحي عوامل سطح دانش آموز، کلاس درس و مدرسه بر تفکر انتقادي دانش - آموزان Multilevel analysis of students, classroom and school level factors on students’ critical thinking الهه حجازي * Elaheh Hejazi مهسا صالح نجفي ** Mahsa Salehnajafi هيمن خضري آذر *** Hemin Khezriazar چکيده Abstract هدف اين پژوهش ، تحليل چندسـطحي عوامـل سـطح دانـش آمـوز، The aim of this study was to analyze multilevel of کلاس درس و مدرسه بر تفکر انتقـادي دانـش آمـوزان بـوده اسـت .
گرايش به تفکر انتقادي، نيازهاي بنيادين روانشناختي، نياز به شناخت ، فرهنگ مدرسه ، ساختار کلاس Keywords: The critical thinking disposition, basic psychological needs, the need for cognition, school culture, class structure ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اين مقاله مستخرج از طرح مصوب شماره ٩٤٠١٦٨٨٠ صندوق حمايت از پژوهشگران ميباشد.
در مجموع با توجه به آنچه بيان شد، 49 پژوهش حاضر در پي آن است که نقش عامل هاي سطح دانش آموز (نيازهاي بنيادين روانشناختي، نياز به شناخت )؛ کلاس درس (خودمختاري ادراک شده و ساختار ادراک شده )؛ مدرسه (فرهنگ مدرسه ) و ميزان واريانسي که هر يک از اين سطوح ، مولفه هاي گرايش به تفکر انتقادي دانش آموزان را تبيين ميکنند ، به روش تحليل سلسله مراتبي (HLM) مورد بررسي قرار دهد.