خلاصة:
هدف از این مطالعه، مقایسه کارهای ارتقای آگاهی دستوری و برون داد مدیریت شده بر مهارت گفتاری زبان آموزان بوده است. بدین منظور، 66 زبان آموز دختر در یکی از آموزشگاههای تهران با برگزاری آزمون ابتدایی انگلیسی (پت) بین 91 زبان آموز انتخاب گردیده و در دو گروه آزمایشی قرار گرفتند. در ابتدا، هر دو گروه در پیش آزمون گفتاری شرکت کرده و همگن شدند و تحت آموزش در یک دوره 18 جلسهای با صرف زمان مساوی برای هر گروه قرار گرفتند. در گروه آزمایشی اول، کارهای ارتقای آگاهی و در گروه آزمایشی دوم، کارهای برون داد مدیریت شده ارائه گردیدند. در پایان دوره، پس آزمون گفتاری دیگری از هر دو گروه آزمایشی گرفته شد. برای آزمون فرضیه مطرح شده از آزمون نمونه های مستقل تی استفاده گردید و نتیجه آن بود که مهارت گفتاری گروه کارهای ارتقای آگاهی به شکل معناداری نسبت به گروه کارهای برون داد مدیریت شده برتری داشتند. کاربرد این پژوهش برای معلمین و طراحان مطالب درسی در انتهای مقاله به تفصیل بحث شدهاند.
The present study was an attempt to investigate the comparative effect of consciousness-raising tasks and managed output tasks on EFL learners’ speaking. Accordingly, 66 female English language learners selected out of an initial 91 intermediate EFL learners based on their performance on a sample piloted PET took part in the study. Both groups were taught by the same teacher and they used the same course book. Moreover, they received the same hours of instruction and teaching aids in the same physical environment; therefore, the most significant point of departure in the two experimental groups in the present study was the form of speaking practices presented in the classroom. Each group enjoyed its own specific speaking development procedure throughout the treatment period. The findings of this study revealed that the participants’ speaking improved significantly in the consciousness-raising group compared to the managed output group. The findings of this study could be used by EFL teachers and syllabus designers to develop more efficient second language speaking courses.
ملخص الجهاز:
برای آزمون فرضیه مطرح شده، از آزمون نمونه های مستقل تی استفاده گردیـد و نتیجـه آن بود که مهارت گفتاری گروه کارهای هوشیارسازی ، به شـکل معنـاداری نـسبت بـه گـروه کارهـای برونداد مدیریت شده برتری داشت .
task-based language teaching ١- مقدمه مهارت گفتاری شاید به عنوان رایجترین روش ارتباط انسانی شناخته شود.
با در نظر گرفتن پژوهش های فوق و خلأ موجود در مقایـسة اثرگـذاری کارهـای برونـداد مدیریت شده و کارهای هوشیارسازی بر مهارت گفتاری ، تحقیق حاضر بـا هـدف فـوق انجـام شد و پرسش پژوهش زیر مطرح شد: • آیا تفاوت معنی داری میان اثـر آمـوزش کارهـای هوشیارسـازی و کارهـای برونـداد مدیریت شده بر مهارت گفتاری زبانآموزان ایرانی سـطح متوسـط انگلیـسی وجـود دارد؟ ٣- پیشینة تحقیق در این بخش از مقاله ، مرور مختصری بـر مباحـث تئوریـک مربـوط بـه مهـارت گفتـاری ، کارهای هوشیارسازی و کارهای برونداد مدیریت شده که سه متغیر اصـلی ایـن پـژوهش انـد، ارائه داده می شود.
این تفاوت مبنـایی ، شاید دلیل دیگر برتری زبانآموزان در گروه کارهای هوشیارسـازی نـسبت بـه گـروه کارهـای برونداد مدیریت شده در زمینة توان گفتاری آنها بوده است ، علیرغم آنکه زبانآمـوزان در هـر دو گروه به نظر خیلی مشتاق مشارکت در فعالیت های کلاسی بودند.
The effect of grammatical consciousness- raising tasks on Iranian EFL learners’ knowledge of grammar.
The effects of deductive and guided inductive instructional approaches on the learning of grammar in the elementary foreign language college classroom.
Iranian Journal of Teaching English as a Foreign Language and Literature, 1 (4) , 73-91.