خلاصة:
مسالهای که این مقاله به آن میپردازد به تاثیر کاربری در فیسبوک بر "محرومیت نسبی" و "رضایت از زندگی" کاربران فعال و غیرفعال فیسبوک مربوط میشود. دادههای تحقیق در دو مرحله و با روش ترکیبی جمع آوری شده اند. در مرحله اول با روش پیمایشی و در حجم 2437 نفر دادهها جمع آوری شدند و تاثیر کاربری در فیسبوک بر محرومیت نسبی کاربران فعال و غیرفعال فیسبوک سنجیده شد. در مرحله دوم برای تکمیل نتایج تحقیق در حجم 288 نفر و در بین دانشجویان پیام نور با روش پیمایشی به جمع آوری دادهها پرداختیم و تاثیر کاربری در فیسبوک را بر رضایت از زندگی کاربران فعال و غیرفعال فیسبوک ارزیابی کردیم. همچنین با روش مشاهده مشارکتی و مستقیم به ارزیابی اظهارنظر کاربران فیسبوک پرداختهایم تا بهتر بتوانیم نتایج تحقیق را تحلیل کنیم. نتایج تحقیق نشان داد که کاربری در فیسبوک بر کاربران فعال و غیرفعال فیسبوک تاثیری متفاوت دارد. بدین معنی که کاربری در فیسبوک حس محرومیت نسبی کاربران غیرفعال فیسبوک را افزایش میدهد. این در حالی است که کاربری در فیسبوک نه تنها بر میزان حس محرومیت نسبی کاربران فعال تاثیری ندارد، بلکه میزان رضایت از زندگی آنها را نیز افزایش میدهد.همچنین نتایج مشاهده مشارکتی و مستقیم در فیسبوک نشان داد که تعداد زیاد دوستان فیسبوکی، برای کاربر، اعتبار و تعداد زیاد لایک های نوشتههای کاربر بر صفحههای فیسبوکش برای او محبوبیت به همراه میآورد و به نظر میرسد تفاوت تاثیر کاربری در فیسبوک بر کاربران فعال و غیرفعال فیسبوک، به میزان اعتبار و محبوبیت آنها در فیسبوک مربوط میشود.
ملخص الجهاز:
در مرحله دوم براي تکميل نتايج تحقيق در حجم ٢٨٨ نفر و در بين دانشجويان پيام نور با روش پيمايشي به جمع آوري داده ها پرداختيم و تاثير کاربري در فيسبوک را بر رضايت از زندگي کاربران فعال و غيرفعال فيسبوک ارزيابي کرديم .
137 جدول ٩: آزمون تفاوت محروميت نسبي بين افرادي که عضو فيسبوک نيستند با کاربران فعال و غيرفعال (رجوع شود به تصویر صفحه) چنان که توضيح داديم عزت نفس و سرمايه اجتماعي کاربران فيسبوک بيشتر از افراد غيرعضو در فيسبوک است و در نتيجه نمي توانند عامل تفاوت باشند.
جدول ١٠:آزمون تفاوت رضايت از زندگي بين افرادي که عضو فيسبوک نيستند با اعضاي فعال و غيرفعال (رجوع شود به تصویر صفحه) به عبارت ديگر، فرضيه دوم نيز مورد تاييد قرار گرفته است .
جدول ١١- آزمون همبستگي بين حس محروميت نسبي و وابستگي به فيسبوک در کاربران غيرفعال (در حجم ٢٤٣٧) (رجوع شود به تصویر صفحه) ارزيابي فرضيه چهارم : کاربري در فيسبوک ميزان رضايت از زندگي کاربران فعال فيسبوک را افزايش مي دهد.
, Nicole, Charles Steinfield, Cliff lamp (2007), The Benefits of Facebook "Friends"Social Capital and College Students' Use of Online Social Network Sites, http://jcmc.
Ellison and Cliff Lampe (2008), Social Capital, Self-esteem, and Use of Online Social Network Sites: A Longitudinal Analysis, Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 434-445.
S. (2013),I Share, Therefore I Am" Personality Traits, Life Satisfaction, and Facebook Check-Ins. Cyber psychology, Behavior, and Social Networking, 16 (12), 870-877.