خلاصة:
هدف اصلی این مقاله مطالعة کیفی مخالفخوانیهای دانشآموزی و گفتمان <br /> مدرسهای است. مطالعه با تکیه بر موردپژوهی جمعی و نمونهگیری هدفمند از مصاحبههای نیمهسازمانیافته، فردی و گروهی (گروه متمرکز) انجام شدهاست. بهاینمنظور، با یازدهنفر بهصورت فردی و یکصدنفر بهصورت گروهی (درقالب پانزدهجلسه) مصاحبه شد. سپس، مصاحبهها بهشیوة تحلیل مضمون بررسی شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که هرچه ذهنیت خانواده با مدرسه مشترک باشد، ارزشهای مدرسه بهسهولت بازتولید میشود و متعاقب آن، مخالفخوانیهای <br /> دانشآموزی تقلیل مییابد. کنش دانشآموزان درمقابل قواعد مدرسه صرفاً اطاعت محض نیست، بلکه خلاقیتهایی در زندگی روزمرۀ دانشآموزان وجود دارد که برمبنای نظریۀ طفره میروند و بهشیوههای ابتکاری آنها را کنار میگذارند. این شیوهها بسیاری از کردارهای زندگی روزمره، مانند ترک کلاس و مدرسه، استتار، غافلگیری، احتیاط، رازداری، بازی، نیرنگ، بدننمایی، نوع مصرف و... را شامل میشوددوسرتو کنشگران از اجرای دقیق قوانین و اعمال رویههای گفتمانی
ملخص الجهاز:
با وجود قدرت گفتمان مدرسه ، همواره خلاقیت هایی در زندگی روزمرة دانش - آموزان وجود دارد که برمبنای نظریۀ دوسرتو کنشگران از اجرای دقیق قوانین و اعمال رویه های گفتمانی طفره می روند و به شیوه های ابتکاری آنها را کنار می نهند؛ بدین معنا که افراد ضعیف درمقابل افراد قدرتمند حوزة مستقلی از کنشگری ایجاد می کنند.
اغلب دانش آموزان سعی می کنند خود را با عوامل مدرسه درگیر نکنند و از شیوه های پنهان تر مقاومت استفاده کنند، اما این مقاومت در دانش آموزان دختر دربرابر قواعد مدرسه پنهانی تر و غیرمستقیم تر است .
٢. لوازم آرایشی و بدن نمایی یکی از مقاومت های دانش آموزان دربرابر گفتمان مدرسه ، استفاده از لوازم آرایشی و بدن نمایی است .
واکنش دانش آموزان درمقابل قواعد مدرسه صرفا درجهت فرار از مدرسه نیست ، بلکه در برخی مواقع خصلت تلفیقی دارد که توأمان تابعیت به همراه مقاومت است : من پارسال وارد این مدرسه شدم ...
برخی از دانش آموزان نیز درمقابل قدرت مدرسه و بازتولید ارزش های مدرسه ای مقاومت می کنند.
مخالف خوانی های دانش آموزان مزبور متعدد است ، اما دال مرکزی این مقاومت ها ایدئولوژیک است .
دانش آموزان نیز به مثابۀ مخالف خوان به دنبال واژگون کردن اندیشه ای هستند که آن را نمی پذیرند و با نقض کردن ، طنز، ١٦٣ و تحقیر درجهت اسطوره زدایی از قواعد مدرسه عمل می کنند و درمقابل آن ، خواهان اسطوره کردن ارزش های خود هستند.