خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه عملکرد خانواده در دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای و عادی بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد در سالتحصیلی 95-1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 122 مادر بود. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعداد 300 نفر از مادران دانشآموزان به عنوان نمونه اولیه انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه علایم مرضی کودک CSI-4، توسط آنها تعداد 61 مادر با دانشآموز اختلال نافرمانی مقابله ای تشخیص داده شد و سپس 61 مادر با دانش آموز عادی بر اساس سن، میزان تحصیلات و تعداد فرزندان با این گروه همتاسازی شدند. همچنین جهت اطمینان کامل از تمونه دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای مصاحبه ساختاری براساس DSM-5 نیز اجرا شد. سپس پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) توسط مادران هر دو گروه تکمیل گردید. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون لوین و t-testبرای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد کلی خانواده ی دو گروه به جزء در بعد آمیزش عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج بیان می دارد عملکرد خانواده در دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای ناسالم و ناکارآمد می باشد.
The purpose of this study was to compare the family function in students with the oppositional defiant disorder and normal. The research method was causal-comparative. The population of this study includes all mothers of female students who were studying at elementary schools in Boston Abad city during the education year of 1394-95. The sample consisted of 122 mothers. Three hundred mothers of students were selected as the primary sample by multi-stage random sampling. After completing the Childhood Symptom Inventory (CSI-4), 61 mothers were diagnosed as having students with Oppositional Defiant Disorder and then 61 mothers were matched with this group including regular students according to age, education level, and several children. Also, structural interviews were also performed based on DSM-5 to complete assurance of sample students with Oppositional Defiant Disorder. The Family Assessment Device (FAD) was then completed by the mothers of both groups. To analyze the collected data independent samples T-test was used. Results showed that except in terms of emotional involvement there was a significant difference between the overall performances of the families. The results indicate that families function in students with oppositional defiant disorder is unhealthy and inefficient
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال ٨، شماره ١، شماره پياپي ٣٤، فروردين ماه ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(1), 2019 مقايسه عملکرد خانواده در دانش آموزان داراي اختلال نافرماني مقابله اي و عادي Comparison of Family Performance in Students with oppositional defiant disorder And normal (نويسنده مسئول ) Abbas Asghari Sharabiani عباس اصغري شربياني M.
com Dr Akbar Atadokht دانشيار گروه روانشناسي، دانشگاه محقق اردبيلي Associate Professor, department of psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر مقايسه عملکرد خانواده در دانش آموزان داراي اختلال The purpose of this study was to compare the family نافرماني مقابله اي و عادي بود.
٢) ميانگين ها استاندارد عملکرد همگني واريانس 1/21 0/12 -0/03 0/002 120 13/01 2/21 عمومي ناهمگني واريانس 0/12 -0/03 116/2 0/002 13/21 2/21 حل مشکل همگني واريانس 1/69 0/45 -0/05 120 0/001 6/11 1/14 ناهمگني واريانس 0/45 -0/05 116/2 0/001 6/11 1/14 ايفاي نقش همگني واريانس 2/31 0/48 -0/06 120 0/042 12/19 2/11 ناهمگني واريانس 0/48 -0/06 1162/ 0/042 12/22 2/11 همراهي همگني واريانس 1/490 0/31 -0/057 120 0/000 5/99 1/47 عاطفي ناهمگني واريانس 0/31 -0/057 116/2 0/000 5/94 1/47 ارتباط همگني واريانس 1/584 0/71 -0/047 120 0/005 6/97 2/32 ناهمگني واريانس 0/71 -0/047 116/2 0/005 4/72 2/32 180 مقايسه عملکرد خانواده در دانش آموزان داراي اختلال نافرماني مقابله اي و عادي Comparison of Family Performance in Students with oppositional defiant disorder درآميختگي همگني واريانس 2/121 0/24 -0/014 120 0/214 -1/22 3/12 عاطفي ناهمگني واريانس 0/24 -0/014 116/2 0/214 -1/34 3/12 کنترل رفتار همگني واريانس 1/123 0/11 -0/033 120 0/007 15/86 2/45 ناهمگني واريانس 0/11 -0/033 116/2 0/007 15/78 2/45 بر اساس نتايج بدست آمده از آزمون لوين در جدول ٣ که همگني واريانس ها در همه ي ابعاد عملکرد کلي خانواده را نشان ميدهد، پيش فرض استفاده از آزمون t-test در مورد هر يک از ابعاد عملکرد خانواده رعايت شده است (٠٠٥>P).