خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین راهبردهای هوش سازمانی و کیفیت خدمات است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامهی هوش سازمانی (مدل آلبرخت) و لیب کوال صورت گرفته است. جامعهی پژوهش حاضر برای سنجش هوش سازمانی، مدیران و کتابداران دانشگاه علامه طباطبایی است که به علت محدودیت جامعه (62 نفر )، تمامی آنها مورد بررسی قرار گرفتند. جامعهی پژوهش برای سنجش کیفیت خدمات شامل آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیمسال اول سال تحصیلی 90-89 دانشگاه علامه طباطبایی است که عضو کتابخانههای این دانشگاه بودند. بر این اساس تعداد جامعه در این قسمت برابر با 6497 نفر است که از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس جدول مورگان، 361 دانشجو به عنوان نمونه آماری این قسمت تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش سازمانی کلی، کیفیت ارائهی خدمات را پیشبینی میکند. همچنین از میان مولفههای هوش سازمانی، مولفههای چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق و کاربرد دانش رابطهی معناداری با کیفیت ارائهی خدمات دارند. همچنین مولفه روحیه و فشار عملکرد رابطهی غیر معناداری با کیفیت ارائهی خدمات دارند.
ملخص الجهاز:
همچنين از ميان مولفه هاي هوش سازماني، مولفه هاي چشم انداز استراتژيک ، سرنوشت مشترک، ميل به تغيير، اتحاد و توافق و کاربرد دانش رابطه ي معناداري با کيفيت ارائه ي خدمات دارند.
خدادادي (١٣٨٧) به بررسي رابطه بين هوش سازماني و فرهنگ سازماني در ادارات تربيت بدني آذربايجان شرقي پرداخته است و به اين نتيجه رسيد که بين پنج مولفه سرنوشت مشترک، ميل به تغيير، روحيه ، اتحاد و توافق و کاربرد دانش با فرهنگ سازماني رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد.
نتايج آن نشان ميدهد که بين هوش سازماني و تمامي مولفه هاي آن با خرده سيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
براي بررسي رابطه ي بين هوش سازماني و کيفيت ارائه ي خدمات از آمار استنباطي شامل ضريب همبستگي پيرسون ، تحليل واريانس و رگرسيون چند متغيره به صورت همزمان ، استفاده شده است .
٥. نتيجه گيري و پيشنهادها پژوهش حاضر به بررسي رابطه ي بين هوش سازماني در کتابخانه هاي دانشگاه علامه طباطبايي با کيفيت ارائه ي خدمات در آن ها پرداخته است .
بر اساس يافته هاي ذکر شده بين هوش سازماني و کيفيت ارائه خدمات در جامعه ي آماري مورد بررسي رابطه معناداري وجود دارد و همان طور که ملاحضه ميشود، اين رابطه به نسبت قوي ميباشد.
يافته هاي جدول هشت حاکي از وجود رابطه معنادار بين پنج مولفه هوش سازماني(چشم انداز استراتژيک ، سرنوشت مشترک، ميل به تغيير، اتحاد و توافق و کاربرد دانش ) با متغير کيفيت ارائۀ خدمات ميباشد.
Liebowitz, Jay (1999), »Building organizational intelligence knowledge Management primer« ,Boca paton London; New york; Washington.