خلاصة:
هدف تحقیق حاضر شناسایی و ارزیابی عوامل موثّر بر ارتقای کیفیت مذاکره است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و تحلیلی ـ پیمایشی بوده و برای جمع¬آوری اطلاعات مربوط به آن، از روشهای کتابخانه¬ای، مطالعه ی ادبیات موضوع و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری را نمایندگان هیات¬های تشخیص اداره کار و امور اجتماعی استان یزد تشکیل می¬دهد. در تجزیه¬و¬تحلیل داده¬ها، از روشهای آماری مانند، آزمون فرض (برای 25 گمانه) و تحلیل واریانس، استفاده شده است. جهت رتبه¬بندی عوامل اثرگذار و تعیین درجه اهمیت آن¬ها نیز تکنیک¬های پیشرفته تصمیم¬گیری (تاپسیس) به¬کار گرفته شده است. نتایج تجزیه¬و¬تحلیل داده¬ها نشان می¬دهد که عامل انتخاب و انتصاب نمایندگان (کارگران و کارفرمایان) مربوطه براساس تخصص وشایستگی بیشترین تاثیر و عامل نظام تشویقی کمترین تاثیر را در ارتقای کیفیت مذاکره دارند .
ملخص الجهاز:
همچنـين ، به نسبت حجم بالاي پرونده ها در مراجع حل اختلاف ، هيأت هاي تشخيص و حل اختلاف با مراجعـان زيادي مواجه هستند و اين ارباب رجوع ها (کارگران ، کارفرمايان و يـا نماينـدگان آن هـا) نيـز از نحـوه رسيدگي به پرونده هاي مربوطه ناراضي هستند، زيرا در جلسات و نشست ها، عمدتا بـه سـخنان آن هـا توجهي نميشود و زمان دادخواهيها نيز بسيار طولاني است .
چنين استنباط مـيشـود کـه علـيرغـم دخالت عوامل مختلف درکم توجهي نسبت به مسأله مذاکره ، فقدان آموزش و عدم اطـلاع نماينـدگان کارگر کارفرما و دولت از مباحث ، فنون و هنر مذاکره و عدم صلاحيت هاي لازم براي نمايندگان مـورد نظر در مراجع حل اختلاف و غيره از جمله مسائلي هستند که مورد تأييـد قـرار گرفتـه انـد.
حساسيت اختلافات کارگري و کارفرمايي قدرت کارفرما و شکنندگي کارگر به خاطر امکان اخراج وي توسط کارفرما و وابستگي شديد معيشت او به مزدي که از کارفرما دريافـت مـيکنـد و ضـرورت اعتماد اجتماعي حکم ميکند که اولا رسيدگي به اختلافات سريع و به دور از تشـريفات و شـيوه هـاي معمول قضايي باشد تا تصميم گيري آسان و سريع باشد و ثانيـا، رسـيدگي بـه صـورت اجتمـاعي و بـا مشارکت نمايندگان دولت براي حفظ منافع جامعـه و نظـم اجتمـاعي و نماينـدگان طـرفين اخـتلاف (کارگران و کارفرمايان ) انجام شود.
يافته هاي حاصل از بررسي گمانه ٢ (به تصویر صفحه رجوع شود) ازآنجا که بررسيهاي انجام شده نشان داد که تأثير هريک از عوامل مؤثر بر ارتقاي کيفيت مذاکره با يکديگر يکسان نيست ، بنابراين ، بايد ميزان اهميت اين عوامل را سنجيد و بر همين اساس ، آن ها را رتبه بندي کرد.