خلاصة:
پژوهش حاضر در راستای بررسی تاثیر راهکارهای معلمی آموزش بخشودگی بر میزان بخشودگی و مدارای اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر ناحیه 2 شهرستان زاهدان در سال تحصیلی 95-1394 انجام گرفته است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. نمونه پژوهش تعداد 80 نفر از 4 کلاس (دو کلاس دختر و پسر به عنوان گروه آزمایش و دو کلاس به عنوان گروه گواه) بودند که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند ( 40 نفر در گروه گواه و 40 نفر در گروه آزمایش). ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 18 سوالی بخشودگی هارتلند (HFS) با سه خرده مقیاس و پرسشنامه 20 سوالی محقق مدارای اجتماعی با 3 خرده مقیاس با طیف 5 درجه ای لیکرت بود. جهت اجرای پژوهش، ابتدا برای دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون برگزار شد سپس گروه آزمایش در 10 جلسه برای مدت 6 هفته و حداقل هفته ای 2 بار درکلاس آموزش دیدند، آنگاه پس آزمون به عمل آمد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف- اسمیرنوف، لوین و تحلیل واریانس یک طرفه و دوطرفه انجام گرفت. نتایج نشان داد، آموزش بخشودگی باعث افزایش میزان نمرات بخشودگی (05/0>047/0 =Sig) و مدارای اجتماعی (05/0>042/0 =Sig) در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پس آزمون شده است. همچنین تفاوت معناداری میان نمرات گروه آزمایش دو گروه دختر و پسر در پس آزمون متغیر بخشودگی (05/0>044/0 =Sig) و مدارای اجتماعی (05/0>038/0 =Sig) نسبت به پیش آزمون مشاهده گردید.
The present study aimed at investigating The effect of teacher education strategies forgiveness On the Amount forgiveness and the social tolerance of male and female in the academic year 95-1394 Area 2 city of Zahedan. the study was experimental with pretest-posttest control group. A total of 80 people from four classes (two classes and two classes of boys and girls as experimental as the control group) were selected and 40 in the control group and 40 patients in the test group. Data Collection tools was questionnaire, 18 questions forgiveness Heartland (HFS) (Thompson, 2005) with three subscales and Social tolerance questionnaire with 20 questions of the researchers with the three subscales With the whole 5-point Likert. For the study, the pre-test was held for two experimental and control groups, Then experimental group in 10 sessions for 6 weeks and at least 2 times a week classes were trained and thepost-test was performed. Data were analyzed using the Kolmogorov-Smirnov test, Levin and two-way ANKOVA. The results showed that Forgiveness education increased Forgiveness scores (sig=0/047<05/0( and social tolerance (sig=0/042<05/0.( In the experimental group than the control group in the post-test. Also significant differences was observed.between the test scores of two groups of girls and boys In post-test Forgiveness (sig=0/044<05/0( and social tolerance (sig=0/038<05/0( in pre-test
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ١٠، شماره پياپي ٣١، دي ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 7(10), 2018 بررسي تأثير راهکارهاي معلمي آموزش بخشودگي بر ميزان بخشودگي و مداراي 1 اجتماعي دانش آموزان دختر و پسر زاهدان The effect of teacher education strategies forgiveness On the Amount forgiveness and the social tolerance of male and female students of Zahedan (نويسنده مسئول ) Asma Mollazehi* اسماء ملازهي MA in Curriculum planing and کارشناس ارشد برنامه ريزي درسي و Researcher expert in farhangian کارشناس پژوهش دانشگاه فرهنگيان زاهدان University of Zahedan mollazehi1365@gmail.
com دکتر عهديه يداله زاده Ahdieh Yadollazadeh Supervisor resalat center in سرپرست پرديس رسالت دانشگاه فرهنگيان farhangian University of Zahedan زاهدان چکيده Abstract The present study aimed at پژوهش حاضر در راستاي بررسي تأثير راهکارهاي investigating The effect of teacher معلمي آموزش بخشودگي بر ميزان بخشودگي و education strategies forgiveness On the Amount forgiveness and the مداراي اجتماعي دانش آموزان دختر و پسر ناحيه ٢ social tolerance of male and female شهرستان زاهدان در سال تحصيلي ٩٥-١٣٩٤ انجام in the academic year 95-1394 Area 2 city of Zahedan.
بررسي تأثير راهکارهاي معلمي آموزش بخشودگي بر ميزان بخشودگي و مداراي اجتماعي دانش آموزان The effect of teacher education strategies forgiveness On the Amount forgiveness and the جلسه چهارم، پنجم و ششم - معلم براي امتناع از درو گويي کودکان ، ابتدا پرسيده است که چه کساني موفق به عمل بخشش و گذشت نشدند يا فراموش کردند؟ و اين افراد را به دليل صداقتشان مورد تشويق قرار داده است .