خلاصة:
این پژوهش باهدف تعیین رابطه اخلاق کار و مزیت رقابتی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کارخانههای تولیدی البسکو و تعداد کل آنها حدود 110 نفر است. تعداد نمونه آماری این تحقیق که با استفاده از روش فرمول کوکران 84 نفر به دست آمد. روش تحقیق توصیفی و همبستگی است. برای پاسخ به پرسشهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد، اخلاق کار گریگوری، سی، پتی (1990) و مزیت رقابتی سهیلا حسینی (1390) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اخلاق کار 8551/0 و پرسشنامه مزیت رقابتی 8948/0 به دست آمد. داده¬های پرسشنامهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی رگرسیون و تحلیل مسیر تحلیل و نتیجه اینکه، میان اخلاق در محیط کار و ابعاد آن با مزیت رقابتی رابطه معنیدار وجود دارد (p<0.05).
ملخص الجهاز:
براي پاسخ به پرسش هاي پژوهش از پرسشنامه هاي استاندارد، اخلاق کار گريگوري ، سي ، پتي (١٩٩٠) و مزيت رقابتي سهيلا حسيني (١٣٩٠) استفاده شده است .
داده هاي پرسشنامه ها با استفاده از آزمون هاي آماري همبستگي رگرسيون و تحليل مسير تحليل و نتيجه اينکه ، ميان اخلاق در محيط کار و ابعاد آن با مزيت رقابتي رابطه معني دار وجود دارد (٠٠٥>p).
لذا پرسش اصلي اين مقاله بررسي اين موضوع است که ، آيا ميان اخلاق کار و ابعاد آن بـا مزيـت رقابتي در شرکت البسکو رابطه اي مثبت و معني دار وجود دارد؟ ٢.
Work Ethics ٢٢٠ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٠ ـ زمستان ١٣٩٣ اخلاق کار قواعد و زمينه هاي برانگيزاننده و فعال شده تعهد ذهني، رواني و فيزيکـي فـرد يـا گروه است که به نحو کلي به انرژي متعهد فرد يا گروه جهت مي دهد و قابل انتقال و آمـوزش و يادگيري در نظام اجتماعي و فرهنگي جامعه اسـت [٧].
آيا ميان اخلاق کار و مزيت رقابتي در شرکت البسکو رابطه اي معنادار وجود دارد؟ پرسش هاي فرعي ١.
آيا ميان بعد روح جمعي و مشارکت در کار و مزيت رقابتي در شرکت البسکو رابطه اي معنادار وجود دارد؟ با توجه به موضوع و پرسش ها، پژوهش حاضر در دسته پژوهش هاي کاربردي قرار مي گيـرد.
در تحقيق حاضر با توجه به قلمرو زمـاني و مکـاني انجـام تحقيـق ، ابتـدا بـه تعيـين چارچوب دقيق جامعۀآماري مي پردازيم ، لذا جامعه آماري عبارت است از کليه کارکنـان کارخانـه هـاي ارزش هاي اخلاقي کار: زيربناي راهبرد مزيت رقابتي ٢٢٥ توليدي البسکو و تعداد کل آن ها حدود ١١٠ نفر است .