خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر راهبردی آشفتگی بازار و تکنولوژی بر ارتباطات تعاملات میان وظیفهای و عملکرد صادرات صورت گرفته است، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع¬آوری دادهها از نوع توصیفی ـ پیمایشی می باشد، ابزارجمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه¬ای با 36 سوال بوده و جهت آزمون آن 250 پرسشنامه بین مدیران شرکت¬های صادرکننده مواد غذایی که دفتر مرکزی آنها در تهران بوده استفاده شده است. تجزیه¬و¬تحلیل داده¬ها و آزمون فرضیات مطرح شده در این تحقیق، با استفاده از نرمافزارهایSpss وLisrel مورد آزمون قرار گرفتند، نتایج برآمده از فرضیات نشان می¬دهد که تعاملات میان وظیفه¬ای بر عملکرد صادرکنندگان تاثیر مثبت دارد و از عوامل سازمانی (تعهد مدیران و سیستم پاداش) و همچنین سه عامل خاص صادرات (ساختار صادات، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) و متغیر مداخلهگر آشفتگی بازار تاثیر مثبتی بر تعاملات میان وظیفه¬ای دارند، درحالی که بین سیستم آموزش و تعاملات میان وظیفه¬ای و متغیر مداخله¬گر آشفتگی تکنولوژی و تعاملات میان وظیفه¬ای رابطه معناداری یافت نگردیده است، امید است نتایج این پژوهش مدیران و سیاستگذاران را کمک کند تا عملکرد شرکت و در نتیجه عملکرد صادراتی کشور را بهبود بخشند.
ملخص الجهاز:
تاثیر راهبردی آشفتگی بازار و تکنولوژی بر ارتباطات تعاملات میان وظیفه¬ای و عملکرد صادرات محمدرضا کریمی علویجه*، طاهره زهره¬وند** چکیده مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر راهبردی آشفتگی بازار و تکنولوژی بر ارتباطات تعاملات میان وظیفهای و عملکرد صادرات صورت گرفته است، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع¬آوری دادهها از نوع توصیفی ـ پیمایشی می باشد، ابزارجمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه¬ای با 36 سوال بوده و جهت آزمون آن 250 پرسشنامه بین مدیران شرکت¬های صادرکننده مواد غذایی که دفتر مرکزی آنها در تهران بوده استفاده شده است.
تجزیه¬و¬تحلیل داده¬ها و آزمون فرضیات مطرح شده در این تحقیق، با استفاده از نرمافزارهایSpss وLisrel مورد آزمون قرار گرفتند، نتایج برآمده از فرضیات نشان می¬دهد که تعاملات میان وظیفه¬ای بر عملکرد صادرکنندگان تاثیر مثبت دارد و از عوامل سازمانی (تعهد مدیران و سیستم پاداش) و همچنین سه عامل خاص صادرات (ساختار صادات، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) و متغیر مداخلهگر آشفتگی بازار تاثیر مثبتی بر تعاملات میان وظیفه¬ای دارند، درحالی که بین سیستم آموزش و تعاملات میان وظیفه¬ای و متغیر مداخله¬گر آشفتگی تکنولوژی و تعاملات میان وظیفه¬ای رابطه معناداری یافت نگردیده است، امید است نتایج این پژوهش مدیران و سیاستگذاران را کمک کند تا عملکرد شرکت و در نتیجه عملکرد صادراتی کشور را بهبود بخشند.
در 30 سال گذشته و هم زمان با رشد آزادسازی و ادغام سیستم تجارت جهانی صادرات به عنوان شیوه¬ای جذاب برای استفاده از فرصت¬های بازار خارجی شناسایی شده است و بررسی عوامل اساسی موفقیت و عملکرد صادراتی شرکت در تحقیقات فراوانی مورد توجه واقع شده است مانند: ابی و اسلاتر (1989) کاوسگیل و زو (1994) چتی و همیلتون (1993) گموندن (1991) کستیکس پیرسی و یوانیدیس (1996) لئونیدو، کتسیکس و سامی (2002) و والترز (1993) شناسایی عوامل شرایطی را فراهم می¬آورد تا استراتژی¬های بازاریابی و سیاست¬های عمومی موثر را طراحی و اجرا کنند.