خلاصة:
پژوهش حاضر به شناسایی و فهم انواع مواجهه جوانان ایرانی با جهانیشدن در زندگی روزمره می¬پردازد. این پژوهش در قالب رویکردی تفسیری، روششناسی کیفی و روش مردمنگارانه از طریق ابزارهای مصاحبه عمیق با 28 جوان 18 تا 35 ساله تهرانی، مشاهده 4 گروه خرده فرهنگ جوان، جمع آوری اسناد، در متن زندگی روزمره به جمع آوری دادههایی در مورد الگوهای مصرفی- هویتی و توجیهات معنایی آن از جانب کنشگران اقدام کرده است. این داده ها با روشی ترکیبی مشتمل بر کدگذاری موضوعی، تحلیل گفت وگو، تحلیل اسنادی، در کنار تحلیل کیفی محتوا، ضمن توصیف شرایط انضمامی، به پنج سنخ کلی، تجربه محلی گرایانه (خاص گرایی) در قالب تجربه رد امر جهانی بر مبنای منابع محلی و همچنین، انواع تجربه جهانی- محلی گرایی (عام گرایی) در چارچوب چهار مواجهه انفعالی، التقاطی، ابداعی و چندگانه با امر جهانی به¬دست آمد.
ملخص الجهاز:
در اين حالت ، بر مبناي منابع محلي و جهاني موثر در برساخت هويت و معنادهي سنخ هاي مختلف ، تجربه مواجهه جوانان تهراني با روندها و نشانه هاي فرهنگي و اجتماعي جهانيشدن کدام اند؟ اين کنشگران از چه شيوه ها و تحت چه نوع توجيهاتي انواع ترکيبات را برساخت ميکنند؟ منابع مورد توجه آنها داراي چه خاستگاهي است ؟ نسبت و تمايز منابع هويتي ملي و فراملي چگونه در الگوهاي مصرفي کنشگران زندگي روزمره تعين مييابد؟ بازنمايي بيروني و رفتاري الگوهاي برساخت شده در پرتوي روند جهانيشدن چگونه و در چه ساحت هايي قابل وارسي مي باشد؟ ٢.
در زمينه جهانيشدن اين قلمرو در پرتوي وجوه فرهنگي جهانيشدن در قالب نظريه هاي ازجابرکندگي گيدنز [١٥]، ديالکتيک امر محلي و امر جهاني رابرتسون [٦]، فرهنگ جهاني در ميان در ميان عام و خاص تاملينسون [٤]، فرهنگ جهاني فدرستون [٢٧]، باز اقليم پردازي جيمز لول [٣١]، نظريه فرهنگي آپادوراي [٢٣]، التقاط گرايي پيترز [٣٢] و جهان وطني هانرز، اين امر را مفروض ميگيرد که جهانيشدن بيش از تمام وجوه درونياش در قالب بعد فرهنگي و معنايي در پرتو فشردگي زماني و مکاني خصلتي، از جا برکنده به منابع فرهنگي جهاني داده که زمينه يک فرهنگ جهاني مختلط در متن زندگي روزمره جوامع در شکل انواع مصارف متکثر و التقاطي فراهم کرده که خود به ٢٨٨ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٦ ـ تابستان ١٣٩٥ شکل دهي الگوهاي هويتي و ارجاع دهي معنايي منجر شده است .