خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک های یادگیری و خود تنظیمی تحصیلی در پیش بینی سازگاری تحصیلی در میان دانشجویان بود. مشارکت کنندگان در پژوهش250 دانشجوی داده های بوسیله مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که از بین چهار سبک یادگیری تنها سبک یادگیری مفهوم سازی انتزاعی پیش بینی کننده مثبت سازگاری تحصیلی است. همچنین خودتنظیمی تحصیلی پیش بینی کننده مثبت سازگاری تحصیلی می باشد. با توجه به ضرایب پیش بین این متغیر در سازگاری تحصیلی پیشنهاد می شود آموزش خود تنظیمی تحصیلی یکی از محورهای برگزاری کارگاه های آموزشی توسط مرکز مشاوره دانشگاهی در هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه قرار گیرد
The aim of this study is to investigate the role of learning style and academic self-regulation in order to predict academic adjustment among students. In this project, 250 female students of Shiraz University have participated. These students have chosen by the stratified cluster sampling method. They answered to the self-regulation Bouffurd (1995), Kolb learning style (1985), academic adjustment Baker & Siryk(1989) questionnaires. The results were analyzed by multiple linear regression by using the SPSS 21 software. Outcomes imply that just abstract conceptualization in four learning styles is positive predictive of academic adjustment. also, academic self- regulation is positive predictive of academic adjustment. Considering predictive coefficient of this variable, it is suggested that university set a workshop on self-regulation academic training.
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٣، شماره پياپي ٢٤، بهار١٣٩٧، خرداد Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (3), Spring2018 پيش بيني سازگاري تحصيلي براساس سبک هاي يادگيري و خودتنظيمي تحصيلي Prediction of academic adjustment based on learning styles and academic self-regulation دکترفرهاد خرمائي (نويسنده مسئول ) Dr Farhad Khormaei * Associate professor of psychology دانشيار روانشناسي تربيتي دانشگاه شيراز.
They answered to the self-دانشررگاه شرريراز انتخاب شرردند و به پرسررشررنامه regulation questionnaire( Bouffurd خودتنظيمي( بوفارد و همکاران ، ١٩٩٥)، پر سشنامه et al, 1995), Kolb learning style questionnaire (1985), academic سررربک هاي يادگيري کلب (١٩٨٥) و پرسرررشرررنامه adMustment) questionnaire (Baker & پيش بيني سازگاري تحصيلي براساس سبک هاي يادگيري و خودتنظيمي تحصيلي سررازگاري تحصرريلي(بيکر و سرررياک، ١٩٨٩) پاسررخ Siry, 1989).
پژوهش ها نشان داده است که يادگيرندگان خود تنظيم گر از لحاظ تحصيلي به مراتب برتر از ساير 6 #$$001 رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٣، شماره پياپي ٢٤، بهار١٣٩٧، خرداد Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (3), Spring2018 يادگيرندگاني هستند که يادگيريشان خودتنظيم گرايانه نيست (عظيمي، پيري و زواره ،١٣٩٢؛ ميرزاييان ، حسن زاده و شيردل ؛ ١٣٩١).
Cazan پيش بيني سازگاري تحصيلي براساس سبک هاي يادگيري و خودتنظيمي تحصيلي دانشگاه ، تغيير مهمي در زندگي جوانان است .
multistage cluster random sampling پيش بيني سازگاري تحصيلي براساس سبک هاي يادگيري و خودتنظيمي تحصيلي تجربه عيني (٠/٦٥)، مشاهده تاملي (٠/٦٤)، مفهوم سازي انتزاعي (٠/٦٧) و آزمايشگري فعال (٠/٧٤) گزارش شده است .