خلاصة:
هدف این پژوهش شناسایی عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آموزش و پرورش و مسئولین دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 24 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه های ویژگیهای فردی، برنامه درسی، مدیریت، فناوری اطلاعات، جزء عوامل درونی و مولفه های جامعه سالم، رسانه، سیاستهای تربیتی جزء عوامل بیرونی تاثیرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهر بودند.
ملخص الجهاز:
همان طور که در چشم انداز ايران در افق ١٤٠٤ در حيطه منابع انساني آموزش وپرورش کشور برآن تاکيد شده ، شکوفايي و رشد استعدادها و توانمنديهاي معلمان ، روان سازي فرآيند يادگيري، مهياکردن دانش آموزان براي مسئوليت پذيري و ايفاي وظايف شهروندي جهاني، آموزش علوم و فنون و مهارت ها، با استفاده از فناوريهاي نوين آموزشي و بهره گيري از شيوه هاي مختلف تربيتي ، در راستاي توسعه متوازن و پايدار، جزء مأموريت هاي اصلي منابع انساني در آموزش وپرورش است ؛ بنابراين تحقق چنين مأموريتي جز با ارتقاي صلاحيت حرفه اي مستمر نيروهاي انساني، عليالخصوص معلمين که رکن اصلي آموزش مقطع متوسطه به شمار ميروند، ممکن نخواهد بود.
در اين فرايند ارتقاي صلاحيت 1 - Delobbe, et al 2 - Horowitz 3 - Kaiser, et al 4 - Kiemer, et al حرفه اي و تواناسازي معلمان از شکل دوره ها و اقدامات برنامه ريزيشده و رسمي خارج شده و بيشتر جنبه غيررسمي، منعطف و مداوم دارد.
عليرغم پيامدهاي مثبتي که توجه به صلاحيت حرفه اي معلمان و مديران و معاونين به دنبال دارد، اين مسئله در آموزش وپرورش کشور کمتر موردتوجه قرارگرفته و بيشتر صرفا به بحث آموزش 1 - McLeod, et al 2 - Van Der Vleuten, et al 3 -Okereke & Nnenna ضمن خدمت پرداخته شده است .
organizational citizenship mental health Keywords: professional ethics education behavior The relationship between job motivation and creativity with the professional performance of Jahrom teachers.