خلاصة:
تغییر و توسعة روزافزون فناوری, نظامهای آموزشی را تحت تاثیر قرار داده و برای هماهنگی
با این تغییرات معلمان باید در روشهای آموزشی خود تجدبدنظر کنند. باید روشهایی را به کار
گیرند که فراگیرندگان را به تفکر وادارند و به سوی اند یشهورزی سوق دهند. بر این اساس, هدف
پژوهش حاضر تبیین الگوی «تدریس خلاق» مبتنی بر اصول ربزوماتیک ژبل دلوز است. روشهای
شاگردان کمک میکند از قالبهای فکری عادی رایج رهابی یابند و به چشماندازهای جدیدی برای
ساخت دانش, حل مسائل و موضوعهای جدید در رشتههای گوناگون دست بابند. تدریس خلاق به
آزادی, تجربه, خطرپذ بری, انعطاف پذیری, فوریت و نداش تن تعصب نیاز دارد و بهعنوان موضوعی
ابتکاری در نظر گرفته میشود. از سوی دیگر, اصول ریزوماتیک عبارتاند از: اتصال, ناهمگونی,
چندگانگی. گسست نادلالتگر, نقشهنگاری از فرابندهای ضروری برای ارائة الگوی تدربس خلاق
در آموزشوپرورش. این اصول بر همکاری, گفت وگو مشارکت. نو آوری در برنامههای درس و
آموزش و یادگیری فعال تاکید دارند. هدف این اصول تحریک تفکر انتقادی, ایجاد فرصتهایی برای
تغییر روشهای تدریس, و همچنین ایجاد تغییرات در هستیشناسی معلمان و الهام به آموزگاران و
دانش آموزان برای درک و تجدیدنظر در رویههای معمول آنهاست.