خلاصة:
با توجه به بازار در حال رشد نیاز به چابکی زنجیره تامین برای حفظ مزیت بیشتر احساس می شود. این مقاله تاثیر بین قابلیت های زنجیره تامین و عرضه چابکی بر عملکرد شرکت را بررسی می کند و همچنین اهمیت تشخیص عرضه زنجیره تامین چابک و قابلیت زنجیره تامین و اثرات آن بر عملکرد شرکت را بیان می کند. در حال حاضر محیط کسب وکار با فشار ناشی از رقابت سخت ، تغییرات ثابت و سطح بالایی از عدم قطعیت در بازار غیر قابل پیش بینی روبرو است. از جمله این چالش ها نیاز سازمان برای پاسخ سریع به تغییرات بازار به منظور حفظ رقابت و کسب موفقیت در کسب و کار است. چابکی زنجره تامین توانایی سازمان برای پاسخ به تغیرات غیرمنتظره در بازار و تبدیل این تغییرات به فرصت های کسب و کار است. بنابراین یک عنصر ضروری برای کمک به سازمان در یک محیط آشفته و بی ثبات به شمار می آید. در این پژوهش در ابتدا مبانی نظری پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است و اقدام به طراحی مدلی برای تدوین مولفه های چابکی بر اساس مدل SCOR و دیگر مدل ها شده است. در مدل پیشنهادی توسعه محصول جدید (به عنوان یک مولفه اصلی) مدنظر قرار گرفته است. با توجه به یافته های تحلیل عاملی عوامل جدیدی در خصوص طبقه بندی فرآیندها ایجاد شد و بر اساس طبقه بندی جدید مدل مورد آزمون قرار گرفت و نشان داده شد که توسعه محصول جدید و مدیریت تامین و تولید، بطور مستقیم و غیرمستقیم و مدیریت تحویل تنها بطور غیر مستقیم بر چابکی زنجیره تامین اثر دارند.
ملخص الجهاز:
چابکی زنجره تامین توانایی سازمان برای پاسخ به تغیرات غیرمنتظره در بازار و تبدیل این تغییرات به فرصت های کسب و کار است.
با توجه به یافته های تحلیل عاملی عوامل جدیدی در خصوص طبقه بندی فرآیندها ایجاد شد و بر اساس طبقه بندی جدید مدل مورد آزمون قرار گرفت و نشان داده شد که توسعه محصول جدید و مدیریت تأمین و تولید، بطور مستقیم و غیرمستقیم و مدیریت تحویل تنها بطور غیر مستقیم بر چابکی زنجیره تأمین اثر دارند.
چابکی زنجیره تامین توانایی سازمان برای پاسخ به تغیرات غیرمنتظره در بازار و تبدیل این تغییرات به فرصت های کسب و کار است.
شریفی و ژانگ در سال (۱۹۹۹)، چابکی سازمان را اینگونه تعریف می کنند: "توانایی مواجهه با چالش های غیر منتظره برای فائق آمدن بر تهدیدات جدید و غیرمنتظره محیط کسب و کار، و کسب مزایای تغییرات و تحولات به عنوان فرصتها".
در حالی که چابکی به شکل گسترده ای به عنوان یک استراتژی برنده برای رشد مورد پذیرش قرار گرفته است ((harrison,1993:6 ، حتی به عنوان مبنایی برای بقا در بعضی از محیط های کسب و کار خاص تلقی شده و ایده ایجاد زنجیره تأمین چابک به عنوان یک گام منطقی برای سازمان ها مطرح شده است .
که با استفاده از نتایج آن می خواهیم اثرات استراتژی تولید را که در اینجا دو استراتژی توسعه کالای جدید و توقف تولید یک نوع از کالا می باشد را مورد بررسی قرار دهیم که با مطالعات و بررسی های انجام گرفته، چهار متغیر پنهان در این زمینه تأثیر گذار می باشد از جمله سرعت، شایستگی، پاسخگویی و انعطاف پذیری در بخش های مختلف زنجیره تأمین می باشد.