خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش چند حسی فرنالد بر بهبود اختلال خواندن کودکان ابتدایی دو
زبانه شهر زاهدان در سال تحصیلی ٩٤ ٩٣ با دانش آموزان پایه چهارم انجام گردید. با همکاری آموزگاران
پایه چهارم لیستی از دانشآموزانی که مشکوک به اختلال خواندن بودند تهیه گردید، با حضور درکلاس
درس و با کمک ابزارهای پژوهش (آزمون خواندن، دیکته، تست هوش وکسلر) ٤٠ نفر دانشآموز دو
زبانه که دارای اختلال خواندن بودند به صورت نمونه و در دسترس انتخاب گردیدند. ٢٠ نفر از
دانشآموزان پسر و ٢٠ نفر دختر بودند، نمونه انتخاب شده از نظر پارامترهای مورد مطالعه باید همسان
باشند، ١٠ نفر به عنوان گروه آزمایش و ١٠ نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. این تحقیق بصورت
نیمه آزمایش (پیشآزمون و پسآزمون) استفاده گردیده و برای تحلیل دادهها از روشt وابسته و کواریانس استفاده شده است. تحلیل داده ها به روش t نشان میدهد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در سطح
ρ ≤ 0.005 تفاوت معناداری وجود دارد که نشاندهنده تاثیر روش چند حسی فرنالد بر بهبود
اختلال خواندن کودکان دو زبانه میباشد البته بین جنس دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نگردید. از
این روش آموزشی میتوان برای بهبود اختلال خواندن (نارساخوانی)، دانشآموزان ابتدایی دو زبانه
استفاده نمود و توانایی خواندن این کودکان را افزایش داد و تقویت کرد. ضمنا برای تشخیص اختلال
خواندن کودکان ابتدایی دو زبانه از جدول سمن استفاده گردیده است
ملخص الجهاز:
دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي برق ، قدرت دانشگاه شهيد بهشتي تهران ، ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير روش چند حسي فرنالد بر بهبود اختلال خواندن کودکان ابتدايي دو زبانه شهر زاهدان در سال تحصيلي ٩٤ـ٩٣ با دانش آموزان پايه چهارم انجام گرديد.
جدول ١: نمرات پيش آزمون کل دانش آموزان براساس جدول سمن نمره دختران مدرسه نمره دختران مدرسه نمره پسران مدرسه نمره پسران مدرسه حاشيه شهر مرکز شهر حاشيه شهر مرکز شهر (به تصویر صفحه مراجعه شود) 8- Learning Disorders ٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و نهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * جدول ٢: گروه بندي دانش آموزان براساس نمره کسب شده آنها براساس جدول سمن پسران گروه گواه پسران گروه آزمايش دختران گروه گواه دختران گروه آزمايش (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٩ جلسه باگروه آزمايش روش چندحسي فرنالد کار گرديد که درهفته ٢ جلسه بوده است ، که براساس اين روش که همان روش تعقيب حسي نيز ناميده ميشود.
جدول ٣: نمرات پس آزمون دانش آموزان گروه آزمايشي و کنترل نمره پسران گروه نمره پسران گروه نمره دختران گروه نمره دختران گروه گواه آزمايش گواه آزمايش (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسي اثربخشي روش چندحسي فرنالد در درمان اختلال خواندن دختران و پسراان دو زبانه شهر زاهدان / ٧ جدول سمن : جدول سمن براي "سنجش مشکل ونوع " مورد استفاده قرار ميگيرد و با استفاده از حرف هاي اول سه کلمه کليدي "سنجش "، "مشکل "، "نوع " کلمه سمن به وجود مي آيد که اين جدول را "سمن "مينامند (تبريزي، ١٣٧٦).
Does methylphenidate normalize the class room performance of children with attention deficit disorder?, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 190-198.