خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی برنامه درسی اخلاق گرا جهت تربیت دانش آموزان می باشد که به صورت
توصیفی و به شیوه اسنادی با رویکرد تحلیل و تفسیر منابع به صورت یک پژوهش مروری جهت دار
صورت گرفته است. تریبت اخلاقی یکی از مهمترین مسائل امروز جامعه و نظام آموزشی. تربیت اخلاقی به
عنوان یکی از اهداف اصلی نظام آموزشی است که دست مایه فرهنگ هر کشور می گردد. لازمه دستیابی به این هدف بزرگ در نظام آموزش وپرورش توجه به برنامه درسی تربیت اخلاقی است. پژوهش حاضر با
رویکردی تحلیلی- توصیفی به بررسی و تبیین برنامه درسی با رویکرد تربیت اخلاقی دانشآموزان پرداخته
است. یکی از مهمترین و اساسی ترین اهداف نظام آموزشی در کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهایی
که با رویکرد و نگاهی دینی دغدغه اتصاف و آراستگی دانش آموزان را به صفات و فضایل اخلاقی و
ارزشی دارند تلاش در جهت فراهم کردن زمینه های لازم برای تقویت تربیت اخلاقی شایسته و کارامد
یادگیرندگان خود می باشد. در واقع این تصور و برداشت اساسی وجود دارد که از طریق اجرای برنامه
درسی مرتبط با تربیت اخلاقی، اهداف و سیاست های نظام آموزشی در حوزه های اخلاقی، ارزشی، معنوی و مذهبی امکان پذیر و عملی گردد. بررسی نشان می دهد عوامل مهم و تاثیرگذاری در برنامه درسی وجود دارد که کی تواند زمینه ساز تربیت اخلاقی در دانش آموزان باشد که متربیان با آگاهی از این شاخص ها و تاکید و تمرکز برآنها می توانند در تربیت نسلی اخلاق مدار کوشا باشند.
ملخص الجهاز:
يکي از مهمترين و اساسيترين اهداف نظام آموزشي در کشورهاي مختلف جهان بويژه کشورهايي که با رويکرد و نگاهي ديني دغدغه اتصاف و آراستگي دانش آموزان را به صفات و فضايل اخلاقي و ارزشي دارند تلاش در جهت فراهم کردن زمينه هاي لازم براي تقويت تربيت اخلاقي شايسته و کارامد يادگيرندگان خود مي باشد.
از آنجا که برنامۀ درسي بيانگر هدف ها و آرمان هاي تربيتي و نيز منعکس کننده ارزش ها و اعتقادات و به طور کلي، فرهنگ يک کشور است ، پرسش اصلي اين است که اگر بخواهيم دانش آموزاني اخلاق مدار تربيت نمائيم چگونه از مقولات برنامه درسي در راستاي تربيت اخلاقي در دانش آموزان بهره ببريم ؟ در دهه هفتاد شارف (١٩٧٣) ريمر (١٩٧٧) واسرمن (١٩٧٧) وجنينگز (١٩٧٩) در زمينه ارتباط جو و رشد اخلاقي تحقيقاتي انجام داده اند که نتيجه پژوهش هاي آنان نشان داد که جو دموکراتيک در مدرسه ، رشد اخلاقي را تسهيل ميکنند (به نقل از کديور، ١٣٧٥).
ارزشيابي در نظام برنامه درسي تربيت اخلاقي، علاوه بر اين که سطح شناختي فراگيران نسبت به مفاهيم اخلاقي را ميسنجد، بايد به گونه اي طرح ريزي شود که سطح بينش و نگرش ، ايجاد انگيزه و علاقۀ دروني به ارزش هاي اخلاقي و تمام عناصر دخيل در انجام رفتار اخلاقي اختياري در فراگيران را نيز بسنجد؛ زيرا آنچه در برنامۀ درسي تربيت اخلاقي مهم ميباشد، «رشد اخلاقي» دانش آموزان است که منجر به رفتار ٥٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره چهلم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * اخلاقي آنان ميشود.