خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف دست یابی به میزان سطح خوانایی به روش فرای و گانینگ، تعیین جایگاه مولفههای
خلاقیت گیلفورد و بررسی سطح فعال و غیرفعال بودن متن، تصاویر و سوالات به روش ویلیام رومی در
کتاب شیمی ٣ پایه دوازدهم رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک چاپ سال تحصیلی 1397-98 انجام شد.
روش تحقیق در این پژوهش کمی- توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. صفحاتی از کل کتاب به صورت
تصادفی انتخاب شد. نتایج فرمول فرای و گانینگ بیانگر این است که کتاب مذکور از نظر قدرت خوانایی
در سطح پایین بوده و سطح سنی و کلاسی در این کتاب رعایت نشده است. در مرحله اول روش خلاقیت
گیلفورد این محتوا در سه: بخش متن، فعالیت، تصاویر دسته بندی شد؛ در مرحله دوم کلیه واحدها از نظر
شاخصهای خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شده و در جداول مربوطه ثبت گردید؛ و در مرحله سوم
واحدهایی که در سطح بالای عوامل خلاقیت گیلفورد قرار داشتهاند شناسایی و شمارش شدهاند. یافتهها
حاکی از آن است که این کتاب تاکید بیش از حد به سطح شناختی و تفکر همگرا دارد و به تفکر واگرا و
ارزشیاب در حد ضعیفی توجه نموده است. نتایج بررسی با تکنیک ویلیام رومی نشان می دهد که کتاب در
بخش متن (ضریب درگیری 1%) غیرفعال، در بخش تصاویر (ضریب درگیری 4%) و سوالات (ضریب درگیری 8%) فعال می باشد. در مجموع، میانگین ضرایب درگیری سه بخش مذکور،4% بدست آمد که
بیانگر فعال بودن کل کتاب در رویکرد کلی می باشد.
البته کتاب شیمی ٣ پایه دوازدهم رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک از لحاظ توجه به آموزش های محیط
زیست در مقایسه با کتاب شیمی پایه یازدهم همین رشته ها، به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفت. بررسی مولفه های محیط زیست در بخشهای "متن، پرسش، تصویر و تکلیف"کتاب یازدهم بیانگر این
است که به حیطه های "شناختی با92/85 % نگرشی 7% و حیطه مهارتی صفر درصد"، توجه شده و در
و حیطه مهارتی صفر درصد"، توجه شده و در 85/71 % نگرشی 9/2 % و حیطه مهارتی 4/76% پرداخته شده است
ملخص الجهاز:
com@Leilaameri٩٣ چکيده مطالعه حاضر با هدف دست يابي به ميزان سطح خوانايي به روش فراي و گانينگ ، تعيين جايگاه مولفه هاي خلاقيت گيلفورد و بررسي سطح فعال و غيرفعال بودن متن ، تصاوير و سوالات به روش ويليام رومي در کتاب شيمي ٣ پايه دوازدهم رشته علوم تجربي و رياضي فيزيک چاپ سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ انجام شد.
در کتاب شيمي پايه دوازدهم نسبت به شيمي پايه يازدهم ، مولفه هاي محيط زيست به چه ميزان مورد توجه قرار گرفته است ؟ بنابراين ضرورت دارد محتواي کتب درسي بر آموزش مستقيم ، مداوم و پرورش تفکر منطقي و کسب دانش خلاق دانش آموزان اصرار ورزد يعني انتخاب محتواي درسي بر اصولي متکي باشد تا معلمان و والدين که به تعليم و تربيت کودکان ، نوجوانان و جوانان سر و کار دارند بتوانند با پيروي از آن اصول ، وظيفه خود را به نحو شايسته و مطلوب انجام دهند.
٢٢٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره چهلم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * هدف کلي ــ تحليل محتواي کتاب شيمي ٣ پايه دوازدهم متوسطه دوم سال چاپ ١٣٩٧ و بررسي تناسب محتواي آموزشي براي سطوح تحصيلي و ارزيابي ميزان توجه به مولفه هاي محيط زيست در کتاب مذکور.
/ ٢٤١ جدول ٩: تحليل متن کتاب بر اساس الگوي ويليام رومي (به تصویر صفحه رجوع شود) مطابق جدول شماره ١٠ ضريب درگيري دانش آموزان با متن کتاب شيمي پايه دوازدهم رشته علوم تجربي و رياضي فيزيک (٠/١) بدست آمده است که نشان مي دهد متن به شيوه غيرفعال ارائه شده است .