خلاصة:
یکی از استانداردهای انجمن ملی معلمان ریاضی ارتباط های بیرونی ریاضی است. بدین معنی که برقراری
ارتباط بین مفاهیم ریاضی با سایر دروس و علوم و همچنین مسائل زندگی روزمره وکاربرد آنها است،
را کسب «؟ این درس به چه درد می خورد » بطوریکه دانش آموز درهر لحظه بتواند پاسخ این سوال را که
کند. اقدام پژوهی حاضر با هدف افزایش میزان علاقه و یادگیری دانش آموزان به موضوع مثلثات انجام
شده است و راهکاری عملی برای افزایش یادگیری و ایجاد علاقه در دانشآموزان به مبحث مثلثات ارائه
می شود. روش تحقیق از نوع زمینه یابی است که از پرسشنامه و سوال های باز استفاده شده است. بدین
صورت که دانشآموزان یک کلاس در مقطع متوسطه دوم را به عنوان جامعه هدف در نظر گرفتیم. ابتدا
سوال های هدفدار در مورد مبحث مثلثات و در ادامه پرسشنامه هایی نیز در مورد میزان علاقه و سنجش
آگاهی دانش آموزان در مورد مبحث داده شد. سپس قسمتی از مبحث مثلثات با تکیه بر تعامل واقعی
تدریس شد و میزان یادگیری و علاقمندی دانش آموزان مجدد مورد سنجش و نتایج با یافتههای مرحله
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مرحله اول نشان داد که دانشآموزان در ابتدا درک درستی از
کاربرد مثلثات در زندگی روزمره نداشتند و مطالب درسی را دراین مورد کافی نمیدانند و سوال های که
در اختیار آنها قرار داده شد را با بیمیلی و اکثرا نادرست پاسخ دادند. ولی در ادامه علاقه ی آنها برای حل
سوالات مثلثات بیشتر شده و نگرش آنها به مثلثات دگرگون شد. پیشنهاد می شود تغییراتی در سبک
تدریس مثلثات ایجاد و در هرمدرسه آزمایشگاه ریاضی که شامل مدل های متنوع جهت تدریس با روش
تعامل واقعی ایجاد شود.
ملخص الجهاز:
ايشان دانش آموزان را در چگونگي ارتقاء يادگيري و علاقه مندي دانش آموزانم به مثلثات / ٢٦٧ زمينه مثلثات ضعيف ارزيابي کردند و بيان ميکردند که برخي از دانشجويان در ترم اول از بيان ساده ترين مفاهيم مثلثات متوسطه ناتوان هستند که بر ميزان يادگيري مفاهيم مرتبط ديگر بسيار موثر است و در برخي موارد نيز دانشجو مجبور ميشود براي گذراندن دروس رياضي بارها آن ها را اخذ کند که اين خود باعث ايجاد مشکلات زيادي براي آن ها خواهد شد.
براي بررسي ميزان اطلاعات بنيادي در مورد مثلثات سه دسته سؤال هدف دار ذکر شده در قسمت آزمون بخش الف ، در اختيار دانش آموزان قرار داده شدکه تجزيه و تحليل نحوه ي پاسخ دهي به صورت زير است : ٢٧٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره چهلم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * سؤالات دسته ي اول اين دسته از سؤال ها در اختيار ٢٩ دانش آموز قرار گرفت .
نمودار ميله اي پاسخ به اين سه دسته سوال هدف دار به تفکيک سؤال ها به صورت زير است : ٢٧٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره چهلم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * نمودار٤ (به تصویر صفحه رجوع شود) با بررسي و تجزيه و تحليل جواب هاي دانش آموزان در پاسخ به سؤال هاي پرسش نامه نتايج زير حاصل شد: الف ) پرسش نامه A ميزان درک ارتباط مبحث مثلثات با زندگي روزمره و نحوه تدريس آن را مورد سنجش قرار ميدهد.