خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر عملکرد معلمان سازمان آموزش و پرورش براساس بر سند
تحول بنیادین می باشد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی میباشد و به لحاظ نحوه گردآوری
اطلاعات، (کمی) از نظر روش پژوهش توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان
ابتدایی شهر کرج میباشد که تعداد آنها ١١٠٠ نفر می باشد و حجم نمونه در این مرحله با استفاده از
فرمول کوکران نفر ٢٨٥ بدست آمد و روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای
بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فریدمن و تی تک نمونه ای استفاده شد نتایج پژوهش حاکی از
آن است که از نظر معلمان در بین عوامل آموزشی عملکردهای چون راهنما و تسهیل کننده یادگیری، و
تسلط کافی بر موضوعات درسی، در رتبه اول و دوم قرار دارند. همچنین وضعیت عوامل آموزشی معلمان
شهر کرج در وضعیت متوسطی می باشد و عوامل فکری و توسعه حرف های معلمان شهر کرج در وضعیت
ضعیفی می باشد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن است وضعیت عوامل فرهنگی- اجتماعی و زبانی -
ارتباطی معلمان شهر کرج در وضعیت مطلوبی می باشد.
ملخص الجهاز:
واژه هايکليدي: عملکرد، معلمان ، سند تحول بنيادين ، شهر کرج ، آميخته ١٣٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه عصر حاضر با چالش هاي پيچيده و بسيار در جامعه ، برقراري ارتباط با ديگران و نحوه يادگيري ما را تحت تاثير قرار داده است .
از پرسشنامه ارزيابي وضعيت عوامل موثر بر عملکرد معلمان براساس سند تحول بنيادين براي گردآوري اطلاعات استفاده شد، جامعه آماري شامل معلمان ابتدايي شهر کرج ميباشد که تعداد آن ها ١١٠٠ نفر ميباشد و حجم نمونه در اين مرحله با استفاده از فرمول کوکران نفر ٢٨٥ بدست آمد و روش نمونه گيري در اين پژوهش تصادفي خوشه اي چندمرحله اي بود.
از نظر معلمان مدارس ابتدايي شهر کرج وضعيت توسعه حرفه اي به عنوان عوامل موثر بر به مقايسه ميانگين به دست آمده ١٤٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * (٢.
جدول ٢: خلاصه آزمون فريدمن در مورد اولويت بندي عوامل تاثيرگذار بر عملکرد (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول ٢ نشان ميدهد که با توجه به ارزيابيهاي که صورت گرفته عوامل تاثيرگذار بر عملکرد معلمان در سازمان آموزش و پرورش مبتني بر سند تحول بنيادين به اين ترتيب بود: ١- عوامل ارتباطي ٢- عوامل فرهنگي- اجتماعي ٣- عوامل حرفه اي ٤- عوامل آموزشي ٥- عوامل فکري بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش حاکي از آن است که از نظر معلمان در بين عوامل آموزشي عملکردهاي چون راهنما و تسهيل کننده يادگيري، و تسلط کافي بر موضوعات درسي، در رتبه اول و دوم قرار دارند.